Analytická spoločnosť Canalys publikovala kľúčové údaje týkajúce sa výkonnosti trhu so smartfónmi v priebehu tretieho štvrťroku (kvartálu) 2024. Správa prináša viacero zaujímavých poznatkov, vrátane rebríčka najväčších výrobcov smartfónov na svete. Ako ste už zrejme vyčítali z nadpisu, na trón sa zas a znova usadil Samsung. Rozhodne však nemá taký náskok, akému sa tešil kedysi.
Čo sa týka trhu ako jedného celku, celosvetové dodávky smartfónov v sledovanom období medziročne stúpli až o 5 percent. Konkrétne bolo expedovaných 309,9-milióna zariadení. Priemysel tak má za sebou najúspešnejší tretí kvartál za posledné tri roky.
Spoločnosť vysvetľuje, že tento prudký nárast podporilo priam agresívne uvádzanie nových modelov. Výrobcovia aktívne rozširovali svoje portfóliá, a to silne hodnotnými ponukami.
Samsung v čele, Apple tesne za ním
Samsung si znovu pripísal najväčší podiel na trhu. V posledných troch mesiacoch sa juhokórejskému gigantovi podarilo expedovať 57,5-milióna smartfónov. Apple skončil na druhom mieste s objemom predaja 54,5-milióna zariadení. Za svojím úhlavným konkurentom tak zaostáva len veľmi mierne. Silný výkon kalifornskej značky je výsledkom aj silného dopytu po nedávno predstavenej vlajkovej sérii iPhone 16.
Čínske Xiaomi si udržalo tretie meisto. Expedovalo 42,8-milióna smartfónov, čo predstavuje 14-percentný trhový podiel. ťažilo najmä zo strategického umiestnenia zásob pre nové modely v rámci kľúčových trhov. Prvú päťku kompletizujú spoločnosti Oppo a Vivo, ktoré expedovali 28,6-milióna, respektíve 27,2-milióna smartfónov.
Pokiaľ ide o Apple, analytik Le Xuan Chiew je toho názoru, že značná popularita nových modelov iPhone je výsledkom vytúženého uvedenia umelej inteligencie (AI) Apple Intelligence, ktorá bola pôvodne predstavená počas vývojárskej konferencie WWDC v júni. Táto zásadná inovácia primäla mnohých majiteľov starších generácií k presedlaniu na novšie modely, ktoré majú nárok na Apple Intelligence.
Pomohla však aj diverzifikácia výroby iPhonov. Významná časť produkcie bola presunutá do Indie, čo skrátilo časy dodania a zefektívnilo plnenie predobjednávok.
Canalys ďalej poukazuje na silné konkurenčné boje v segmente strednej triedy, ktoré pretrvávali aj v treťom štvrťroku. Podporiť ich mal silný dopyt spotrebiteľov a čoraz priaznivejšie ekonomické podmienky. Konkrétne to uviedol Toby Zhu, hlavný analytik spoločnosti. Napríklad Oppo v dôsledku zefektívnenia svojho portfólia zaznamenalo až 30-percentný medziročný rast v juhovýchodných regiónoch Ázie.
Xiaomi v druhom polroku využíva svoju silnú pozíciu nielen na zvýšenie predaja v rámci strednej triedy. Taktiež podniká šikovné stratégie, ktorými sa snaží presmerovať svojich zákazníkov na prémiovejšie (a drahšie) modely.
Pokiaľ ide o vyhliadky analytickej spoločnosti na najbližšie mesiace, tie sú prevažne optimistické. Eviduje snahu výrobcov čo najefektívnejšie alokovať svoje zásoby, aby si poistili silný rast v priebehu budúceho roka. Poukazuje aj na to, že regióny juhovýchodnej Ázie a Latinskej Ameriky, okrem iných, vykázali lepšie výsledky ako celkový trh.
Čo sa týka vyspelých trhov, ako sú Spojené štáty, západná Európa a Čína, v tých sa upriamuje pozornosť na prémiový segment, ktorý bude aspoň v blízkej budúcnosti poháňaný rozmachom AI.
Líder stráca náskok
Hoci Samsung znovu zaujal pozíciu najväčšieho výrobcu smartfónov na svete, v medziročnom porovnaní vykázal pokles, a to o zhruba 2 percentá. Zatiaľ čo v uplynulých mesiacoch expedoval 57,5-milióna zariadení, pred rokom ich predal až 58,6-milióna. Apple, naopak, vykázal rast o 9 percent. V treťom kvartáli 2023 expedoval 50-miliónov smartfónov, tento rok to bolo 54,5-milióna.
Xiaomi vykázalo medziročný rast o 3 percentá, Oppo o 8 percent a Vivo až o 8 percent.
Výrobca | Počet expedovaných smartfónov (Q3 2024) | Podiel na trhu (Q3 2024) | Počet expedovaných smartfónov (Q3 2023) | Podiel na trhu (Q3 2023) | Medziročný rozdiel |
Samsung | 57,5-milióna | 19 percent | 58,6-milióna | 20 percent | -2 percentá |
Apple | 54,5-milióna | 18 percent | 50,0-milióna | 17 percent | 9 percent |
Xiaomi | 42,8-milióna | 14 percent | 41,5-milióna | 14 percent | 3 percentá |
Oppo | 28,6-milióna | 9 percent | 26,4-milióna | 9 percent | 8 percent |
Vivo | 27,2-milióna | 9 percent | 22,0-milióna | 7 percent | 24 percent |
Ostatní | 99,4-milióna | 32 percent | 95,9-milióna | 33 percent | 4 percentá |