Samsung sa na dôležitom trhu nedokázal vyrovnať nečakane silnému konkurentovi, ktorým je Huawei. Čínsky výrobca absolútne ovládol domáci, teda čínsky trh so skladacími smartfónmi, a to aj vďaka relatívne úspešnému debutu prvého tri-fold smartfónu, ktorý nesie označenie Mate XT. Spoločnosť si na čínskom trhu so skladacími smartfónmi pripísala takmer polovičný podiel, informuje server Gizmochina.
Táto správa prichádza nedlho po tom, čo analytická spoločnosť IDC zostavila rebríček najväčších výrobcov skladacích smartfónov za prvú polovicu 2024. Dozvedeli sme sa, že Huawei v tomto období ukončil dlhodobú dominanciu Samsungu. Pripísal si až 25,7-percentný trhový podiel. Samsung skončil druhý, a to s podielom 22,8 percenta.
Skladacím smartfónom Huawei sa malo dariť predovšetkým kvôli silnému dopytu v Číne, ktorá figuruje ako najväčší trh skladacích smartfónov – zodpovedá približne 60 percentám všetkých dodávok.
Nové údaje ukazujú, že tento dopyt pretrváva aj v druhej polovici roka. Údaje IDC totiž hovoria, že v priebehu tretieho štvrťroku si Huawei dokázal na domácej pôde zabezpečiť trhový podiel až 41 percent. Ako bolo spomenuté, nemalú zásluhu na tom má aj model Mate XT, vôbec prvý skladací tri-fold na svete. Ak náhodou neviete, tri-fold je skladací smartfón, ktorý je vybavený nie jedným, ale hneď dvomi pántmi. Skladá sa teda na tri časti.
Zaujímavosťou je, že hoci sa Samsung kedysi v Číne tešil ohromnej popularite, dnes je to úplne inak. Dáta jasne ukazujú, že čínski spotrebitelia čoraz viac preferujú domácich výrobcov. Na druhom mieste, pokiaľ ide o skladacie smartfóny, momentálne sedí značka Honor, ktorá kedysi patrila pod Huawei. Zadovážila si podiel 21,9 percenta.
Na treťom mieste skončilo Xiaomi, a to s trhovým podielom 17,2 percenta. Traja najväčší producenti skladacích smartfónov v Číne sú teda všetko domáci. So zahraničnou firmou, resp. Samsungom, sa stretávame až na štvrtom mieste. V sledovanom období sa zaslúžil o podiel 7,7 percenta.
Celkovo sa malo v uplynulých mesiacoch na čínskom území expedovať 2,23-milióna skladacích smartfónov, čo predstavuje výrazný nárast oproti prvým mesiacom 2024. Grafy však celkom jasne znázorňujú spomalenie predaja, ktoré môže byť indikátorom blížiaceho sa nasýtenia spotrebiteľov súčasnými dizajnmi a možnosťami.
Čo sa týka globálneho hľadiska, v prvom polroku sa najviac darilo Huawei a Samsungu. Tretie miesto obsadila Motorola (15,2 percenta), štvrté Honor (14,5 percenta) a piate Vivo (11,2 percenta). Treba podotknúť, že nakoľko rebríček zodpovedá len údajom za prvú polovicu roka, nezahŕňa v lete predstavené modely Galaxy Z Fold6 a Galaxy Z Flip6. Je však otázne, či by ich zahrnutie niečo zmenilo.
Samsung upadá, konkurencia je dravá
To, že podiel Samsungu na trhu so skladacími smartfónmi bude priebežne klesať, dávnejšie predpovedali viacerí analytici. Pôvodnú dominanciu si dokázal zadovážiť svojou odvahou, nakoľko sa rozhodol skladacím smartfónom plne dôverovať v čase, kedy s nimi ostatní len experimentovali. Získal tak ohromný náskok.
V poslednej dobe však časová výhoda prestala stačiť. Nové generácie modelov Galaxy Z Fold a Galaxy Z Flip prinášajú relatívne málo inovácií. Problém je to však najmä v rámci série Galaxy Z Fold, nakoľko tá dodnes začína na cene približujúcej sa k 2 000 eurám. To otvorilo dvere konkurencii, ktorá sa okamžite chopila príležitosti.
V roku 2023 podiel Samsungu v segmente skladacích smartfónov klesol len na 55,1 percenta. Hoci stále ovládal väčšinu trhu, bolo zrejmé, že ho konkurencia postupne začína dobiehať. Huawei si v tom období zadovážil trhový podiel 14,7 percenta, čo nepredstavovalo ohromný medziročný rozdiel. Iná situácia však bola v prípade ostatných firiem, menovite Lenova, Honoru a Oppo. Ich podiely medziročne stúpli hneď niekoľkonásobne.
V tomto roku Samsung stratil naviac. Jeho trhový podiel klesol na 22,8 percenta, zatiaľ čo Huawei poskočil na 25,7 percenta.
Samozrejme, Samsung je v segmente skladacích smartfónov stále veľkým a mimoriadne dôležitým hráčom. Ak si však chce tento titul udržať, bude sa musieť snažiť trochu viac.