Samsung si dlhodobo drží pozíciu najväčšieho výrobcu smartfónov na svete. V posledných mesiacoch však došlo k celkom nečakanému zvratu. Hoci to vyzeralo, že Apple čoskoro stratí druhé miesto v prospech Xiaomi, stal sa presný opak. Trhový podiel kalifornského giganta stúpol, pričom aktuálne sa v tomto smere pýši rovnakými percentami ako Samsung. Vyplýva to z nových údajov, ktoré publikovala analytická spoločnosť Canalys.
Správa uvádza, že globálny trh so smartfónmi v priebehu tretieho štvrťroku (kvartálu) 2024 vykázal 5-percentný rast, čo znamená, že išlo už o štvrtý rastový kvartál v poradí. Analytici tvrdia, že príčinami tohto rastu sú predovšetkým silný dopyt v rozvíjajúcich sa ekonomikách, ako aj nástup počiatočnej fázy cyklu výmeny zariadení v Severnej Amerike, Číne a Európe.
Do čela rebríčka najväčších producentov sa znovu postavil Samsung, a to s trhovým podielom 18 percent. Ako však bolo spomenuté, Apple sa pýši rovnakým trhovým podielom, avšak z hľadiska predaných kusov zrejme stále tesne zaostáva za svojím úhlavným konkurentom. Čínske Xiaomi si naďalej udržiava tretiu priečku, tentokrát so 14-percentným podielom na trhu.
Výrobca Oppo si v sledovanom období po prvýkrát vybojoval štvrté miesto. Jeho trhový podiel sa vyšplhal na 9 percent, o čo sa zaslúžil najmä silný dopyt na území Indie a Latinskej Ameriky. Prvú päťku kompletizuje Vivo, ktoré výrazne zvýšilo objem expedovaných smartfónov a vyslúžilo si tak trhový podiel vo výške 9 percent, rovnako ako Oppo.
Apple uspel vďaka starším smartfónom
Runar Bjørhovde, analytik spoločnosti Canalys, vysvetlil, že Apple v treťom štvrťroku dosiahol svoj doteraz najvyšší objem, pričom nikdy nebol bližšie k vedúcej pozícii na svetovom trhu so smartfónmi v treťom kvartáli. Za posledný vývoj vraj môže vďačiť pretrvávajúcemu silnému dopytu nielen po starších modeloch, predovšetkým však po sérii iPhone 15.
Analytik dodal, že Apple zaznamenal silný dopyt najmä vo vyspelejších regiónoch, menovite Severnej Amerike a Európe. Gigant by si pritom mal udržať toto tempo aj v priebehu posledných mesiacov tohto roka, napriek slabému štartu novej série iPhone 16. Očakáva sa, že jeho pozícia ešte väčšmi zosilnie v prvej polovici 2025, kedy sa očakáva širšia expanzia systému Apple Intelligence.
Boje sa vyostrujú, Samsung prišiel o náskok
Le Xuan Chiew, ďalší analytik, poznamenal, že zníženie rozdielov v rámci trhového podielu medzi jednotlivými výrobcami naznačuje čoraz intenzívnejšie konkurenčné boje, čo je pre zákazníkov dobrá správa. Čím ostrejšie súboje, tým väčší nátlak na ceny. Samsung si nepochybne bude chcieť udržať vedúcu pozíciu, zatiaľ čo Xiaomi robí všetko pre to, aby predbehlo Apple. Je teda možné, že pristúpia k overenej zbrani, a síce k špeciálnym zľavám a akciovým ponukám.
Taktiež stojí za zmienku, že koniec roka je zvyčajne pre výrobcov smartfónov najštedrejším obdobím, nakoľko je to obdobie predvianočných nákupov a taktiež nákupného sviatku Black Friday.
Čo sa týka medziročných rozdielov, Samsung si pohoršil o 3 percentuálne body. V priebehu tretieho kvartálu 2023 totiž evidoval trhový podiel vo výške 21 percent. Apple si naopak polepšil, hoci len o 1 percentuálny bod. To isté platí aj o Xiaomi.
Oppo v medziročnom porovnaní stratilo na podiele 1 percentuálny bod, Vivo zase 1 percentuálny bod získalo. Ostatní výrobcovia si pripisujú rovnaký, teda 32-percentný trhový podiel.
Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako budú Samsung a Apple bojovať o udržanie, resp. získanie vedúcej pozície na trhu so smartfónmi. Rozdiel je extrémne malý, takže očakávania sú rôzne. Komu fandíte vy?