Situácia poniektorých európskych automobiliek je priam hrozivá. Nedávno sme vás na našom webe informovali o problémoch nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý v posledných finančných výsledkoch odhalil výrazný úbytok zákazníkov a pokles predaja. Nie je však jediný, kto sa trápi. Na vážne komplikácie poukazuje aj ďalšia obľúbená automobilka Slovákov, ktorá taktiež má u nás vybudovaný výrobný závod.
Ako informuje Spravodajský portál RTVS, touto automobilkou je Stellantis. Konkrétne na Slovensku vyrába vozidlá v priestoroch trnavskej fabriky, pričom v tejto oblasti vystupuje ako jeden z popredných zamestnávateľov. Už v dohľadnej budúcnosti sa to ale môže zmeniť.
Jednou z hlavných komplikácií, ktorými sa automobilka trápi, má byť extrémne drahá výroba v Taliansku. Kvôli vysokým nákladom jej cena stúpla až o 40 percent, v dôsledku čoho Carlos Tavares, šéf Stellantisu, zvažuje tvrdé opatrenia. Nevylučuje dokonca ani zatvorenie niektorých fabrík, čo by znamenalo aj prepustenie mnohých zamestnancov. V súčasnosti pre automobilku pracuje približne 13-miliónov ľudí.
Nejedna automobilka potrebuje zmenu
Ferdinando Uliano, člen únie autovýrobcov, upozornil, že situácia dosahuje zlomový bod. Už teraz sa má v rámci organizácie vyrábať len pol milióna vozidiel ročne, čo je menej než v roku 1956. Poukázal aj na to, že v priebehu posledných troch rokov došlo k zrušeniu 12-tisíc pracovných miest. Prepúšťanie sa tak pomaly stáva normou.
Samozrejme, slabá výroba je úzko spätá aj s nízkym dopytom po vozidlách, čiže ich predajom. V tomto smere je veľkým problémom oslabujúci dopyt z Číny. Európsky priemysel má len touto cestou prichádzať každý rok o zhruba 2-milióny predaných vozidiel.
Problémom je hlavne Čína
K situácii sa vyjadril aj Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Skonštatoval, že európske automobilky stratili svoju pozíciu aj v dôsledku významného globálneho rozvoja elektromobility, predovšetkým však v Číne. Nemecké automobilky kedysi vystupovali ako ikona západného produktu, dnes Číňania kupujú skôr vlastné, teda čínske produkty.
V tomto bode možno premostiť k vyšším clám na dovoz čínskych elektromobilov, v ktorých prospech hlasovala väčšina členských štátov EÚ. Toto rozhodnutie vyplynulo z vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), ktorá zistila, že čínske automobilky poberajú štedré dotácie od svojej vlády, čo im umožňuje podstatne lacnejšiu výrobu a rozširovanie pôsobnosti na ďalšie trhy.
Pochopiteľne, Číne sa toto prísne opatrenie vôbec nepáči, preto sa usiluje o dosiahnutie akéhosi kompromisu. Čínska obchodná komora pri Európskej únii (CCCEU) ho označila za neférové použitie obchodných nástrojov. Súbežne ostro skritizovala protekcionistický prístup EK a varovala, že nespravodlivé používanie obchodných nástrojov na blokovanie voľného obchodu s elektrickými vozidlami môže v konečnom dôsledku viesť k oslabeniu európskeho priemyslu s elektromobilmi, ako aj zvýšeniu obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.
Importér čínskej automobilky Dongfeng však upozornil, že nízke ceny čínskych elektromobilov neumožňujú len štedré dotácie domácej vlády. Jeho konateľ Branislav Kocper vysvetlil, že čínski producenti vyrábajú menej rozličných variácií svojich vozidiel, zvyčajne dve až tri. Európske automobilky zvyčajne vyrábajú oveľa viac variácií.
Prepúšťanie aj na Slovensku?
Iste sa pýtate, či sa zhoršená situácia Volkswagenu a Stellantisu dotkne aj pracovných stavov na území Slovenska, resp. Bratislavy a Trnavy. Dobrou správou je, že nateraz nie. Slovenská pracovná sila je oproti iným krajinám celkom lacná, čo práveže vedie mnohé k automobilky k zvažovaniu, že do nášho trhu investujú. Zaujímavosťou je, že nových zamestnancov chce nabrať aj Stellantis, konkrétne v tomto roku ich má pribudnúť až 1 500.