Slováci sa viac-menej frekventovane stávajú terčmi zákerných podvodov, ktoré majú za cieľ odcudziť osobné údaje alebo finančné prostriedky. Dosť často pritom zneužívajú verejne známe mená inštitúcií alebo firiem, aby si u obetí vytvorili dôveru. Jeden z novších podvodov zneužíva meno Policajného zboru, informuje portál Živé.sk.
Toto rozhodne nie je po prvýkrát, čo útočníci vo svoj prospech zneužívajú meno polície. Tentokrát sa opierajú o telefonáty, ktoré recipientov nabádajú na vykonanie trestnej činnosti, okrem iného. Obecne však majú jediný cieľ, a to ukradnúť buď to citlivé, resp. osobné údaje, alebo finančné prostriedky z bankového konta, v horšom prípade oboje.
Tieto hovory pritom neprichádzajú od čísel, ktoré by boli na prvý pohľad podozrivé. Pôsobia celkom normálne. Zvyčajne má ísť o bežné čísla, ktoré skutočne existujú a sú vlastnené skutočnými ľuďmi. Útočníci si ich však za využitia phishingu „požičajú“.
Keďže ide o skutočné čísla, obeť je oveľa náchylnejšia na to, aby hovor prijala, čo významne zvyšuje úspešnosť útoku. V prípade, že hovor nezdvihnete a následne na dané číslo zavoláte, s najväčšou pravdepodobnosťou ho dvihne niekto iný, kto o útoku nemá najmenšie tušenie.
Nepodceňujte útočníkov, nepreceňujte seba
Na prvý pohľad sa mnohým môže zdať nereálne, že tento typ podvodu môže byť úspešný. No naozaj úspešný je. Koniec koncov, v opačnom prípade by podvodníci skúšali iné metódy.
Preto nikdy nepodceňujte hovory z cudzích čísel, ani podozrivé e-mailové správy od neznámych odosielateľov. Podvodníci často obete informujú napríklad o tom, že majú nezaplatenú pokutu, prípadne na nich niekde čakajú voľne ležiace prostriedky. Taktiež môžu varovať o nezaplatenej dobierke.
Všetky tieto dôvody vedú obeť k tomu, aby navštívila konkrétnu webovú stránku, ktorá od nej požaduje vyplnenie osobných údajov vrátane údajov o platobnej karte. Akonáhle tak spraví, je dobojované.
Podvodné správy zvyknú obsahovať odkaz, ktorý recipienta presmeruje na zdanlivo legitímnu webovú stránku. Je pravda, že útočníci si dávajú čoraz viac záležať na tom, aby ich falošné weby boli nerozoznateľné od tých skutočných. Dajte si teda veľký pozor, na čo klikáte a čo kde vypĺňate. Najlepšie bude, ak v prípade obdržania informácie o nezaplatenej pokute či dobierke najskôr kontaktujete daný subjekt a na záležitosť sa spýtate priamo jeho zamestnancov.