Zvyšujúce sa využívanie elektrických vozidiel medzi dôchodcami prináša nové výzvy pre legislatívu a poisťovne na Slovensku. Nové pravidlá vyžadujú, aby väčšina týchto špeciálnych vozidiel, vrátane jednosediacich trojkoliek a štvorkoliek, mala povinné zmluvné poistenie (PZP). Táto zmena je súčasťou širšieho úsilia o zvýšenie bezpečnosti na cestách a ochranu všetkých účastníkov premávky.
Nové požiadavky na PZP
Od tohto roka sa stáva povinnosťou mať PZP pre väčšinu elektrických vozidiel určených pre seniorov. Podľa analytika spoločnosti Brokeria, Ivana Kahanca, je potrebné zabezpečiť, aby vozidlá, ktoré dosahujú rýchlosť nad 25 kilometrov za hodinu alebo majú hmotnosť presahujúcu 25 kilogramov pri rýchlosti nad 14 kilometrov za hodinu, boli poistené. Väčšina seniorskych vozidiel síce neprekračuje rýchlosť 25 km/h, no ich vyššia hmotnosť znamená, že aj napriek nižšej rýchlosti musia mať PZP.
Výnimky pre invalidné vozíky
Výnimky zo zákona sa vzťahujú výlučne na invalidné vozíky používané osobami s telesným postihnutím. Štefan Fajnor, riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal, vysvetľuje, že tieto výnimky platia len v prípade, ak majiteľ vozíka je oficiálne uznaný ako osoba s ťažkým zdravotným postihnutím. Dôchodcovia, ktorí nie sú invalidmi, musia pre svoje elektrické vozidlá zabezpečiť PZP, ak splnia uvedené kritériá rýchlosti a hmotnosti.
Pokuta do 5 000 €
Nesplnenie povinnosti mať PZP môže viesť k pokutám od 50 eur až po 5 000 eur. Aj keď mnohí dôchodcovia ešte nie sú poistení, pokuty a ich vymáhanie zostávajú nízke. Podľa analytika Mariána Búlika z OVB Allfinanz Slovensko, PZP je poistenie s najhorším kombinovaným škodovým ukazovateľom a poisťovne majú obmedzený priestor na absorbovanie nákladov, čo núti zvyšovať ceny poistenia.
Rastúci počet nepoistených vozidiel, odhadovaný na približne 9 %, predstavuje ďalšiu výzvu. Škody spôsobené týmito vozidlami musia poisťovne hradit z garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP). Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) zistil, že počas šiestich rokov bolo oznámených viac ako 1,8 milióna prípadov neuzatvorenia povinného poistenia, pričom len 32 640 pokút bolo uvalených a z tejto sumy bolo vymožených menej ako 44 %. Toto vedie k značným stratám štátu, ktoré by mohli byť využité na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky.
Odborníci varujú pred nepriaznivým efektom
Zvyšovanie cien PZP spolu s legislatívnymi zmenami môže mať výrazný vplyv na dôchodcov, ktorí používajú elektrické vozidlá. Vyššie poistné môže odradiť niektorých z nich od pokračovania v používaní týchto vozidiel, čo by mohlo mať negatívny dopad na ich mobilitu a nezávislosť. Na druhej strane, povinné poistenie prispieva k vyššej bezpečnosti na cestách tým, že zabezpečuje, že všetci vodiči budú poistení proti škodám, ktoré môžu spôsobiť.
Nové požiadavky na povinné zmluvné poistenie pre seniorské elektrické vozidlá predstavujú významný krok v úsilí o zvýšenie bezpečnosti na cestách. Dôchodcovia, ktorí používajú tieto vozidlá, musia byť informovaní o nových pravidlách a zabezpečiť si potrebné poistenie, aby predišli pokutám a prispeli k bezpečnosti cestnej premávky.