Škoda Auto je jednou z mnohých automobiliek, ktoré sa rozhodli vložiť svoju dôveru do elektrického pohonu. Nečakaný vývoj na tomto trhu, ktorý je spätý predovšetkým s klesajúcim dopytom, ich však donútil k úprave svojich časových harmonogramov. Podobne spravila aj Škoda. Tá síce nedávno predstavila nové elektrické SUV s názvom Elroq, avšak na spaľováky vraj len tak skoro nezanevrie. Téme sa venuje denník Pravda.
Automobilka dávnejšie deklarovala, že do roku 2027 postupne vyradí zo svojej flotily vozidlá sérií Fabia, Kamiq a Scala. Napokon sa ale rozhodla pre iný postup. Životné cykly týchto modelových radov predĺžila, pričom aktuálnym plánom je ich vyrábať a predávať aspoň do konca tohto desaťročia. Dôvodom tejto zmeny, ako bolo spomenuté v úvode, je spomalenie segmentu elektromobilov.
Klaus Zellmer, generálny riaditeľ Škoda Auto, uviedol, že spoločnosti vždy záležalo na tom, čo chcú spotrebitelia. Ich požiadavky uprednostňuje pred presvedčením o tom, čo je správny typ dopravy alebo pohonu. Poznamenal, že Škoda sa pokúsi byť čo najflexibilnejšia. Vzhľadom na to, že sa rozhodla predĺžiť životné cykly troch obľúbených radov vozidiel, možno povedať, že flexibilita jej zatiaľ nerobí problém.
Škoda mení plány, týka sa to aj elektrickej Octavie
K zmenám však pristupuje nielen v rámci flotily modelov so spaľovacím motorom, ale aj v rámci flotily elektrických vozidiel. Ešte minulý rok bola Škoda presvedčená o tom, že do roku 2026 uvedie na trh až šesť nových elektromobilov. Následne ale došlo k celkom nečakanému zvratu. Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) prehlásila, že v priebehu januára až augusta došlo k zníženiu podielu elektromobilov na celkovom počte registrácií nových vozidiel z 15,1 percenta na 14 percent. Trh pritom očakával presný opak, teda že ich podiel bude rásť.
Škoda sa tak rozhodla upraviť svoj rozvrh týkajúci sa vydávania nových elektrických vozidiel. A žiaľ, odskáče si to aj očakávaná elektrifikovaná verzia modelu Octavia. Zellmer vysvetlil, že pri súčasnej kadencii sa automobilka po modeloch Enyaq, Enyaq Coupé a Elroq zameria na sériu Epiq a potom SUV na báze konceptu Vision 7S. Pokiaľ ide o elektrickú Octaviu (kombi), tá má podľa súčasných plánov debutovať až niekedy v priebehu rokov 2027 alebo 2028. To znamená, že sa oneskorí približne o dva roky.
Príčin je viacero, nie všetky však dávajú zmysel
Generálny riaditeľ adresoval pár slov aj príčinám slabšej výkonnosti segmentu s elektromobilmi. Podľa neho sa pod tento stav podpisujú okrem iného nedostatky v nabíjacej infraštruktúre, obavy z dojazdu, rastúce náklady na elektrinu ako aj vyššia priemerná cena elektrického pohonu. Dodal však, že príčinou sú aj spotrebitelia, ktorí sa majú pri kúpe nového auta rozhodovať iracionálne.
Podľa neho ľudia kupujú autá z najmenej pravdepodobného dôvodu, na ktorý ich potrebujú. Napríklad siahnu po modeli vo verzii kombi len preto, lebo kedysi potrebovali naložiť do kufra novú skriňu z Ikei.
Okrem toho krútil hlavou aj nad obavami z dojazdu. Mnohé moderné elektromobily už sľubujú dojazd minimálne 400 až 500 km. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, no vezmite si, že len veľmi málo ľudí aktívne jazdí trasy, ktoré presahujú hranice takéhoto dojazdu. Preto kritiku ľudí v tomto smere pripisuje čisto emocionálnemu faktoru.
Ceny elektromobilov môžu klesať
Pokiaľ ide o vysokú priemernú cenu elektromobilov, tá je dlhodobým problémom, ktorý sa však viaceré automobilky snažia postupne eliminovať. A do tejto skupiny spadá aj Škoda. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, vydanie modelu Elroq môže na trhu podnietiť vypuknutie cenovej vojny, v dôsledku ktorej môže dôjsť k výraznému poklesu priemernej ceny elektromobilov.
Tento model totiž začína na cene, ktorá je porovnateľná s cenou „spaľovacieho“ modelu Škoda Karoq. Zatiaľ čo základná verzia Elroqu vychádza na približne 31 600 eur, Karoq sa na Slovensku predáva od 26 700 eur. Samozrejme, je tam rozdiel, no rozhodne nie je taký výrazný ako kedysi. Zellmer pritom podotkol, že z hľadiska výbavy sú tieto dva modely de facto na rovnakej úrovni.
Platí pritom, že keď určitá automobilka vyrobí vozidlo za nižšiu cenu, ostatné sa ju budú snažiť prekonať tým, že vyrobia niečo podobné za ešte nižšiu cenu. Práve to predstavuje zmienenú cenovú vojnu. Vzájomné tlaky jednotlivých konkurentov posúvajú cenu čoraz nižšie, čím sledujú predovšetkým nalákanie čo najväčšieho počtu zákazníkov.