V automobilovom priemysle sa schyľuje k veľkým zmenám. Nedávno sme vás na našom webe informovali o úpadku nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý sužuje pokles zákazníkov a predaja vozidiel viacerých jeho značiek. Aktuálne chystá veľké plány aj automobilka Stellantis. Jej generálny riaditeľ v roku 2021 potešil ambicióznymi sľubmi týkajúcich sa financovania vyše desiatky značiek. Ako však píše server Topspeed.sk, tieto sľuby akosi prestávajú platiť.
V roku 2021 sa skupina PSA Group zlúčila so spoločnosťou Fiat Chrysler Automobiles (FCA), čím vznikol Stellantis. Carlos Tavares, generálny riaditeľ konglomerátu, v tom čase sľúbil, že všetky zahrnuté značky budú financované po dobu 10 rokov.
Dnes však prechováva iný postoj. O osude všetkých značiek, ktoré automobilka vlastní, sa rozhodne oveľa skôr, a to už v najbližších dvoch až troch rokoch.
Obmena generálneho riaditeľa
Príčinou môže byť blížiaci sa koniec Tavaresovho funkčného obdobia. Na poste generálneho riaditeľa koncernu totiž zotrvá už len do začiatku roka 2026, kedy vyprší jeho 5-ročná zmluva. Jej obnovenie nie je reálnym scenárom, keďže sa očakáva, že po vypršaní zmluvy Tavares odíde do dôchodku. Jeho nástupca údajne môže byť oznámený už koncom budúceho roka.
Podľa pôvodných plánov mali byť všetky značky pod ochrannými krídlami Stellantisu financované do roku 2021. Po novom sa ráta s plným financovaním len do roku 2026. Pre lepšie porozumenie, koncern vlastní nasledovné značky:
- Abarth
- Alfa Romeo
- Chrysler
- Citroën
- Dodge
- DS Automobiles
- Fiat
- Jeep
- Lancia
- Maserati
- Opel
- Peugeot
- RAM
- Vauxhall
Automobilka chce očistu
Značka Chrysler má vo svojom portfóliu len jeden model, a to Pacifica/Voyager. Americkú značku, ktorá prešla pod Stellantis v roku 2021, sužujú početné problémy. Vykúpením pre ňu môže byť jej prvé plne elektrické vozidlo, ktorého debut je naplánovaný na budúci rok.
Podobne je na tom aj Lancia. Ani táto značka nemá istú budúcnosť. Vieme však, že sa bude snažiť na trhu udržať, a to aj prostredníctvom vynoveného modelu Gamma, ktorý by mal debutovať v onom kritickom roku 2026. V prípade, že sa jej podarí prežiť, v roku 2028 plánuje uviesť na trh nový model Delta.
Veľmi dobre na tom nie je ani značka RAM, ktorú trápia vážne problémy s kvalitou. Poukázal na to dokonca aj samotný Tavares. Mnoho vozidiel, ktoré vyprodukuje, veľmi rýchlo potrebujú servis. V dôsledku toho predaj značky výrazne upadá.
Nie všetkým hrozí koniec
Samozrejme, nie všetky automobilky sa musia obávať definitívneho konca. Do tejto skupiny spadá napríklad Alfa Romeo, ktorá chce budúci rok uviesť na trh novú generáciu modelu Stelvio. Nasledovať by mal nový model Giulia a v roku 2027 väčšie SUV v prevedení ako s benzínovým pohonom, tak aj elektromotorom.
Jeep taktiež plánuje vydanie hneď niekoľkých nových modelov, vrátane elektrických verzií radov Renegade a Compass.
Dá sa povedať, že istú budúcnosť majú väčšie značky koncernu, ako sú Opel, Vauxhall, Citroën, Peugeot a Maserati. Všetky z nich majú nastavené ambiciózne plány, ktoré zahŕňajú kopu nových vozidiel, vrátane elektromobilov. Stojí za zmienku, že Maserati aktuálne vykazuje červené čísla, avšak Tavares vidí vinu v marketingu, nie vo vozidlách.
Pokiaľ ide o značku DS, tá vraj v roku 2025 uvedie na trh uvedie vlajkový model DS9 a ešte jedno vozidlo. Novinky by mali predstavovať následníctvo série plug-in hybridov a elektromobilov. Nie je však isté, či prežije blížiacu sa veľkú čistku.
Nateraz nevieme, aký osud čaká rozmanité portfólio Stellantisu. Je však nepravdepodobné, že by sa čistka akokoľvek dotkla väčších značiek. V ohrození sú skôr tie menšie, ktoré trápia kvalitatívne či hospodárske problémy.