Svet smeruje k environmentálne šetrnejšej budúcnosti. S ohľadom na ochranu životného prostredia si príslušnou transformáciou prechádzajú viaceré odvetvia, pričom výnimkou rozhodne nie sú ani popredné obchodné reťazce s potravinami. Viaceré z nich sa preto rozhodli pre potešujúci krok. Obľúbené tovary čaká zmena, vďaka ktorej budú zákazníci bez akejkoľvek námahy navyše šetriť planétu. Téme sa venuje portál iDnes.cz.
Ako iste viete, čoraz viac predajcov postupne odvracia zrak od plastových balení, teda aspoň tam, kde je to možné. Plasty totiž figurujú ako jeden z najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Dlhodobo pritom v plastových obaloch kupujeme aj mäso. Práve to sa však má v blízkej budúcnosti zmeniť.
Koniec plastových vaničiek
Obľúbené reťazce sa totiž na území Českej republiky rozhodli mäso, konkrétne jeho mletú formu, baliť do nových, významne ekologickejších obalov. Tradičnú plastovú vaničku vymenili za jednoduchú fóliu s kúskom materiálu, ktorý dokáže vstrebávať vlhkosť. Konkrétne sa to týka reťazcov Albert, Tesco aj Billa. Tie tvrdia, že nové balenie zníži spotrebu plastov až o 84 percent.
Zástupcovia obchodu Albert v stanovisku pre iDnes.cz uvádzajú, že modernizované balenie predstavuje výraznú úsporu plastov. Pri mletom mäse pritom toto balenie nemá vplyv na to, ako vyzerá.
Tesco zase informuje, že vyradením plastových vaničiek a nasadením tzv. flow-packu ročne zabráni produkcii až 56 ton plastov, ktoré by inak skončili na skládkach a škodili planéte. A to nie je všetko. Obal je taktiež podstatne ľahší, vďaka čomu je možné prepraviť na jednu trasu viac kusov, čo predstavuje zníženie emisií spätých s logistikou.
Výhody pocítia aj zákazníci. Nielenže budú nákupom mletého mäsa v novom balení pasívne pomáhať v ochrane životného prostredia, tieto výrobky by taktiež mali byť aspoň na určitý čas zaradené do akčnej ponuky s výhodnejšími cenami. Tesco ďalej deklaruje, že proti využívaniu plastov bojuje už dlhodobo. Napríklad od roku 2020 v rámci svojich značiek nepoužíva ani nerecyklovateľné, ani ťažko recyklovateľné materiály.
Výhod je viacero
Treba však poznamenať, že balenie typu flow-pack nie je žiadnou prelomovou novinkou. Jaromír Kloud, predseda Českého zväzu spracovateľov mäsa, vysvetľuje, že napríklad nemecký reťazec Feneberg používa toto balenie pri mletom mäse už štyri roky. Už vtedy vraj tvrdil, že toto balenie by mohlo byť aplikované aj pri citlivejších výrobkoch, vrátane čerstvého mäsa, syrov alebo čerstvých cestovín.
Veľkou výhodou flow-packu, teda okrem ekologickosti, má byť aj jeho schopnosť zachovať pôvodné vlastnosti potraviny, nakoľko zabraňuje prístupu kyslíku a vodnej pary. Napriek početným benefitom však toto balenie nie je v našich končinách ktovieako rozšírené.
Petr Havel, agrárny analytik, predpokladá, že pokiaľ nedôjde k negatívnemu kompromisu smerom k pohodliu zákazníkov, obaly flow-pack môžu časom priniesť obrovský prospech, a to nielen planéte, ale aj zákazníkom. Najskôr ale bude potrebné obaly dôkladne otestovať v praxi.
Obchody čelia nátlaku
Je však dosť možné, že flow-pack sa časom stane bežným štandardom vo všetkých potravinách. Z nemalej časti je dôvodom aj Európska únia (EÚ), ktorá neustále tlačí obchodné reťazce k tomu, aby znižovali objem svojho plastového odpadu. Tie však niektoré plánované opatrenia odsudzujú a kritizujú s názorom, že nie sú reálne.
Odporúčania Európskeho parlamentu hovoria, že do šiestich rokov by sa mala znížiť produkcia odpadu pri spracúvaní a výrobe jedla o 20 percent. V prípade maloobchodu, reštaurácií a domácností by to potom malo byť až 40 percent. Konkrétne ide o porovnania s údajmi vykázanými za rok 2020.