V snahe zlepšiť bezpečnosť na cestách prichádza Južná Austrália s novým opatrením. Od decembra 2024 bude v tejto austrálskej provincii povinný nový typ vodičského preukazu skupiny U pre všetkých vodičov výkonných vozidiel. Týka sa to áut s pomerom výkonu k hmotnosti vyšším ako 276 kilowattov na tonu, čo zahŕňa široké spektrum športových a luxusných automobilov.
Čo obnáša nový vodičský preukaz skupiny U?
Na získanie tohto preukazu nebudú vodiči musieť absolvovať žiadny praktický výcvik ani jazdy s inštruktorom. Stačí, ak si prejdú online kurzom, ktorý ich oboznámi s rizikami spojenými s riadením vysokovýkonných vozidiel. Kurz stojí približne 60 dolárov a jeho cieľom je zvýšiť povedomie o bezpečnej jazde a špecifických vlastnostiach týchto áut. Na konci kurzu musia absolvovať písomný test, ktorý trvá od 30 do 45 minút.

Stačí na to skúška cez internet?
Odborníci však polemizujú, či takýto postup skutočne prispeje k zvýšeniu bezpečnosti. Výkonné vozidlá môžu byť náročnejšie na ovládanie a v kritických situáciách vyžadujú skúsenosti, ktoré sa nedajú nadobudnúť len teoreticky. Bez praktického výcviku môže dôjsť k tomu, že vodiči síce budú mať formálne oprávnenie, ale nebudú dostatočne pripravení na reálne situácie na ceste.

Súčasťou legislatívy je aj zákaz používania športových režimov v zastavaných oblastiach. Ak vodič tento zákaz poruší a spôsobí nehodu, hrozia mu prísnejšie sankcie. Otázne je, ako efektívne sa dá takýto zákaz vynucovať a dokazovať. Kontrola aktivácie športového režimu môže byť technicky náročná a v praxi môže dochádzať k sporom o tom, či bol režim v čase nehody zapnutý.
Opatrenie sa dotkne približne 270 vodičov v Južnej Austrálii. To nie je veľké číslo, no môže ísť o precedens pre ďalšie regióny a krajiny. Zavedenie špeciálneho preukazu pre výkonné vozidlá môže otvoriť diskusiu o tom, či by nemali byť podobné opatrenia prijaté aj inde. Na druhej strane, implementácia takýchto pravidiel môže byť finančne a administratívne náročná, a to ako pre štát, tak aj pre samotných vodičov.
V mnohých krajinách už existujú obmedzenia pre mladých alebo neskúsených vodičov, pokiaľ ide o riadenie výkonných áut. Avšak zavedenie špeciálneho preukazu pre všetkých vodičov takýchto vozidiel je pomerne nezvyčajné. Otázkou zostáva, či sa tento trend rozšíri aj do iných krajín a či to skutočne prinesie želané zlepšenie v oblasti bezpečnosti cestnej premávky.
Bezpečnosť na prvom mieste
Bezpečnosť na cestách je prioritou každej krajiny. Každé opatrenie, ktoré môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd, by malo byť zvážené. Je však dôležité, aby takéto opatrenia boli efektívne a založené na reálnych dátach. Teoretické vzdelávanie je dôležité, ale nemalo by nahradiť praktický výcvik, najmä pri riadení vozidiel s vysokým výkonom.
Nový vodičský preukaz skupiny U v Južnej Austrálii je ambicióznym krokom smerom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Či však online kurz a písomná skúška budú stačiť na prípravu vodičov výkonných áut, ukáže až čas. Dôležité je sledovať výsledky tohto opatrenia a na ich základe rozhodnúť, či podobné kroky majú zmysel aj v iných krajinách.