V Spojenom kráľovstve sa zvyšuje počet sťažností na platobnú platformu Revolut, ktorá je známa svojimi digitálnymi finančnými službami. Nedávno sa objavil prípad podnikateľa, ktorému z jeho firemného účtu počas jednej hodiny zmizlo 165-tisíc libier (približne 198 400 eur). Domnieva sa, že bezpečnostné mechanizmy Revolutu nedokázali zabrániť online krádeži, a spoločnosť mu odmietla peniaze vrátiť.
Nárast podvodov a sťažností
Mnohí zákazníci v Británii upozorňujú na podobné incidenty. Podľa dostupných informácií sa Revolut v súvislosti s podvodmi spomína častejšie než ktorákoľvek iná veľká banka. Zákazníci sa sťažujú na nedostatočné zabezpečenie a pomalú reakciu spoločnosti pri riešení takýchto situácií.
Revolut je finančná technológia, ktorá poskytuje svoje služby výhradne online prostredníctvom mobilnej aplikácie. Nemá žiadne fyzické pobočky, čo môže komplikovať komunikáciu v prípade problémov. Hoci v Británii zatiaľ nezískala plný bankový štatút, mnohí ju považujú za banku vďaka širokému spektru ponúkaných služieb.
Spoločnosť zaznamenala rýchly rast a má viac ako 45 miliónov zákazníkov po celom svete, z toho 9 miliónov v Spojenom kráľovstve. V minulom roku takmer strojnásobila svoje príjmy na 1,8 miliardy libier.
Ako došlo k podvodu
Dotknutý podnikateľ využíval Revolut na medzinárodné transakcie v rôznych menách, čo je jednou z hlavných výhod platformy. Dôveroval vysokému zabezpečeniu, ktoré spoločnosť zdôrazňuje vo svojich reklamách.
Jedného dňa mu zavolal neznámy človek, ktorý sa predstavil ako zástupca Revolutu a tvrdil, že jeho účet mohol byť ohrozený prostredníctvom zdieľanej Wi-Fi siete. Podvodník ho presvedčil, aby poskytol potrebné informácie na overenie účtu. Následne získal prístup k jeho finančným prostriedkom.
Počas nasledujúcich minút boli z účtu postupne odoslané stovky transakcií. Keď si podnikateľ uvedomil, že sa stal obeťou podvodu, snažil sa okamžite kontaktovať Revolut s požiadavkou na zmrazenie účtu. Avšak bez priamej telefonickej linky alebo pobočky musel komunikovať cez chat v aplikácii, čo trvalo príliš dlho. Za ten čas z účtu zmizli ďalšie tisíce libier.
Nedostatočná reakcia a bezpečnostné medzery
Postihnutý zákazník poukazuje na to, že Revolut neidentifikoval neobvyklú aktivitu na účte, hoci bolo vykonaných 137 transakcií v krátkom čase. Tradičné banky zvyčajne monitorujú takéto aktivity a v prípade podozrenia kontaktujú klienta na overenie.
Tiež sa domnieva, že podvodníci obišli bezpečnostné opatrenia, ako je overovanie pomocou selfie fotografie pri prihlásení z nového zariadenia. Keď požiadal Revolut o vysvetlenie, zistil, že spoločnosť nemá v systéme uloženú žiadnu takúto fotografiu, čo naznačuje možnú slabinu v procese overovania.
Revolut pod paľbou kritiky
Spoločnosť Revolut uvádza, že podvody berie veľmi vážne a má zavedené silné kontrolné mechanizmy na splnenie zákonných a regulačných požiadaviek. Napriek tomu rastúci počet sťažností naznačuje, že sú potrebné ďalšie opatrenia na ochranu klientov.
Zákazníci volajú po lepšej komunikácii a rýchlejšej reakcii v núdzových situáciách. Absencia fyzických pobočiek a priamej telefonickej podpory môže byť pre mnohých problémom, najmä keď ide o stratu značných finančných prostriedkov.
Prípad tohto podnikateľa poukazuje na riziká spojené s používaním digitálnych finančných služieb bez adekvátneho zabezpečenia a podpory. Je dôležité, aby spoločnosti ako Revolut investovali do zlepšenia svojich bezpečnostných protokolov a komunikácie s klientmi, aby zabránili podobným incidentom v budúcnosti.