Dovoz čínskych elektromobilov vníma Európska únia (EÚ) ako veľkú hrozbu pre domácich, respektíve európskych výrobcov. Vyšetrovanie vedené Európskou komisiou (EK) zistilo, že čínske automobilky od svojej vlády poberajú neprimerane štedré dotácie, ktoré im výrazne uľahčujú expanziu na zahraničné trhy s nízkymi cenami. Vzhľadom na možné riziká sa EÚ rozhodla uvaliť na čínske elektromobily vyššie clá, informuje portál Aktuality.sk.
O vyšších clách na dovoz čínskych elektromobilov sa debatuje už dlhšie, no teraz už je to čierne na bielom. EÚ v utorok (29. októbra) rozhodla, že k súčasným clám pridá ďalších takmer 8 percent až 35 percent, v závislosti od konkrétneho podniku. Niektoré čínske automobilky tak môžu podliehať dovoznému clu vyše 45 percent.
Čína od začiatku s navýšením ciel nesúhlasila. Varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby. Podľa agentúry Reuters sa obávajú, že sa Peking môže za vyššie clá začať mstiť.
Vyššie clá sú definitívne, v niektorých prípadoch presiahnu 45 %
EÚ sa chce uvalením vyšších ciel vyvarovať „záplave“ čínskych elektromobilov, ktorých ceny by predstavovali hrozbu pre konkurencieschopnosť európskych automobiliek. Mnohé z nich za tak nízke ceny vyrábať nemôžu, teda aspoň nie bez toho, aby sa vystavili finančnej strate.
Len čas ukáže, akú dohru budú vyššie clá skutočne mať. Konkrétne sa budú pohybovať v rozmedzí od 7,8 percenta do 35,3 percenta. Tieto clá sa pripočítajú k aktuálne platným clám, ktoré dosahujú výšku 10 percent. Vyššiu sadzbu bude platiť napríklad spoločnosť SAIC.
Podľa jedného z predstaviteľov EÚ budú nové colné sadzby najneskôr v priebehu dnešného dňa publikované v Úradnom vestníku Európskej únie. Do platnosti vstúpia od zajtra, teda 31. októbra.