Nielen segment osobných automobilov sa postupne pripravuje na nástup elektromobility. Ekologickejšej forme pohonu sa dostáva čoraz väčšej pozornosti aj v iných segmentoch dopravy, vrátane tej kamiónovej. Jedna zo známych kuriérskych spoločností sa rozhodla otestovať prínosy elektrického kamiónu. A to, čo zistila, ju potešilo natoľko, že už teraz ho plánuje nasadiť do svojej flotily. Informuje o tom server fDrive.cz.
Konkrétne ide o spoločnosť DHL, ktorá vystupuje aj u nás na Slovensku. V tlačovej správe, ktorú publikovala na svojom webe, uvádza, že po dobu dvoch týždňov testovala prevádzku elektrického kamiónu Tesla Semi. Prebiehala na území americkej Kalifornie, pričom za uvedenú dobu kamión najazdil približne 5-tisíc kilometrov.
V rámci testu došlo k viacerým záťažovým experimentom, vrátane prepravy kombinovanej hmotnosti až 34 ton na vzdialenosť 625 kilometrov. Tesla Semi si však so všetkým poradil de facto bez problémov. Aj náročnejšie trasy absolvoval s priam rekordne nízkou spotrebou. Vo viac ako polovici prípadov dosahovala 1,72 kWh na míľu, resp. 1,6 kilometra. V prepočte na kilometer tak hovoríme o spotrebe len 1,075 kWh.
Elektrický kamión v priemere jazdil rýchlosťou cez 50 míľ za hodinu, resp. 80 kilometrov za hodinu, pričom priemerný dojazd činil až 837 kilometrov.
Kamión prekonal očakávania
Výsledky testu výrazne prekonali očakávania nielen spoločnosti DHL, ale aj automobilky Tesla, ktorá kamión vyrába. Tá dávnejšie uviedla, že Tesla Semi dokáže jazdiť pri priemernej spotrebe pod 2 kWh na míľu, čo sa v rámci testu jasne potvrdilo. Pokiaľ ide o kapacitu batérie, v tomto smere Tesla presné čísla neuvádza. Na základe čísel poskytnutých experimentálnou prevádzkou však možno odhadnúť, že dosahuje okolo 850 až 900 kWh.
Všetko toto vedenie DHL nadchlo, pričom oceňuje aj schopnosť kamiónu zrýchliť z 0 na 100 kilometrov za hodinu v priebehu len 20 sekúnd (bez návesu). Spoločnosť sa tak rozhodla, že do svojej flotily zaradí hneď niekoľko kusov Tesla Semi, a to údajne už v roku 2026. Podľa všetkého ich však bude najskôr využívať len v Spojených štátoch, keďže Tesla chce v tom istom roku rozbehnúť sériovú výrobu na pôde Gigafactory v Nevade.
Graham Caroll, vedúci oddelenia obchodného rozvoja Tesly v programe Semi, skonštatoval, že maximalizácia dojazdu a účinnosti je zásadná pre preukázanie toho, že elektrické vozidlá dokážu na dlhé vzdialenosti odvádzať tú istú prácu ako dieselové vozidlá.