Štáty po celom svete momentálne stoja pred veľkým problémom. Vzhľadom na to, že spotrebná daň z predaja palív predstavuje podstatnú čiastku štátnych rozpočtov, rozmýšľajú, ako ju po príchode väčšieho počtu elektromobilov na trh nahradia.
Jedným z najaktívnejších štátov v tomto smere je Švajčiarsko, ktoré prišlo so zaujímavým riešením. To síce naštve majiteľov elektromobilov, štátnu kasu ale určite poteší.
Niekto rozdáva, niekto sa chystá brať
Mnohé európske krajiny naskočili na vlnu elektromobility nevídaným tempom. Spustili rôzne dotačné schémy, ktoré záujemcom poskytujú finančnú úľavu pri zaobstarávaní nového vozidla na elektrický alebo zmiešaný pohon, majú výhody pri parkovaní, platení cestnej dane či diaľničných známok a podobne.
Na druhej strane sú tu štáty, ktoré si už teraz začínajú uvedomovať, že deficit z výpadku spotrebnej dane z nepredaného benzínu a nafty budú musieť nejak nahradiť. Konať pritom musia celkom rýchlo, pretože čím dlhšie čakajú a majitelia elektromobilov si užívajú daňové prázdniny, tým bude rozpočet v budúcich rokoch trpieť.
Elektrina pre elektromobily je zdroj štátnych peňazí
Ako to ale spraviť? Pochopiteľne, zdaniť môžu elektrinu na verejných nabíjacích staniciach pre elektromobily. Čo však s elektrinou, ktorú si „natankujete“ doma zo zásuvky alebo ešte lepšie z vlastnej fotovoltaiky? Švajčiarsko má oveľa lepší nápad. Majiteľov elektromobilov by chcela zdaniť podľa počtu prejdených kilometrov.
Nový systém chce spolková rada nasadiť najneskôr do roku 2030, a preto už teraz požiadala federálne ministerstvo životného prostredia, dopravy, energetiky a komunikácií, skrátene DETEC, a federálnemu ministerstvu financií, FDF, aby do konca budúceho roka predložili konkrétne návrhy opatrení.
Možno si hovoríte, že čo má Švajčiarsko so Slovenskom a prečo by sa nás to malo týkať. Predpokladá sa však, že ak sa systém zdanenia na základe počtu prejedených kilometrov osvedčí vo Švajčiarsku, podobný alebo úplne rovnaký systém môžu nastaviť aj ďalšie európskej krajiny, Slovensko nevynímajúc.