Elektromobilita na Slovensku dlhodobo stagnuje, čo má viacero príčin a vysvetlení. Chabé stimuly od štátu, nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, prakticky nulové zvýhodnenia, to je len pár príkladov. Jej rozmach však výrazne brzdí aj suma, ktorú treba zaplatiť za priemerný elektromobil. Ako zrejme tušíte, tá nie je zrovna nízka.
Zistiť sa ju rozhodol portál Techbox.sk, ktorý analyzoval ponuky všetky automobiliek, resp. osobných elektromobilov, ktoré ponúkajú. Dokopy ich malo byť vyše 300. Následne ich ceny premietol do tabuľky, na základe čoho vypočítal priemernú cenu. A tá je priam astronomická.
Slovák musí za priemerný elektromobil zaplatiť až 71-tisíc eur, teda ak do rovnice nezahrnieme rôzne zľavy alebo zvýhodnené ponuky, s ktorými výrobcovia či predajcovia občasne prichádzajú. Toto číslo iste mnohých prekvapí. Je pravda, že viaceré automobilky už predstavili alebo plánujú predstaviť cenovo dostupnejšie elektromobily, avšak mnohé z nich u nás nie sú dostupné, prípadne tu dostupné sú, avšak za vyššiu cenu, napríklad v dôsledku vyššieho daňové zaťaženia a poplatkov za dovoz.
Z analýzy cien 50 najlacnejších elektromobilov vyplýva, že priemerná cena vozidla z tohto segmentu na Slovensku činí takmer 33-tisíc eur, čo rozhodne nie je málo.
Elektromobil je na Slovensku raritou
Hoci je pravda, že dostupných modelov elektrických vozidiel na Slovensku pribúda, ich popularita je stále žalostná. Vrátane úžitkových vozidiel máme na výber zo 423 elektromobilov.
Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) v priebehu tretieho štvrťroku (kvartálu) zaregistrovaných iba 497 nových elektromobilov z kategórie osobných vozidiel. To na celkovom počte registrovaných nových vozidiel predstavuje podiel len okolo 2,2 percenta.
Hoci je pravda, že tento údaj nezahŕňa registrácie vozidiel Tesla, nakoľko táto automobilka na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie, ich zahrnutie by výsledok zmenilo len mierne. Podiel elektromobilov na registráciách nových vozidiel by tak stúpol na približne 3 percentá.
Asi vám nemusíme hovoriť, že miera adopcie elektromobilov na slovenskom trhu výrazne zaostáva za európskym priemerom. V rámci bloku si elektromobily na celkovom počte nových registrácií v sledovanom období pripísali podiel vyše 19 percent.
Nulová pomoc od štátu, stigma zo strany verejnosti
Hoci elektromobily prinášajú evidentné benefity, mnohí Slováci myšlienku elektrického pohonu stále odmietajú. Často odkazujú na nedostatky, ako je napríklad obmedzený dojazd. Bežné sú potom aj pochybnosti ohľadne hlavného prínosu elektromobility – ekologickosti. Vo väčšine prípadov však je ich odpor príčinou len nedostatočnej informovanosti.
V skutočnosti elektromobily napredujú priam raketovým tempom. Výrobcovia neustále vymýšľajú nové batériové technológie, ktoré poskytujú čoraz dlhšie dojazdy pri čoraz nižšej spotrebe.
V tomto smere možno poukázať na zaujímavú myšlienku, s ktorou prišiel generálny riaditeľ Škoda Auto Klaus Kellmer. Uviedol, že spotrebitelia sa pri kúpe nového auta správajú iracionálne, teda že ho kupujú z najmenej pravdepodobného dôvodu, na ktorý ho potrebujú. Napríklad siahnu po modeli vo verzii kombi len preto, lebo kedysi potrebovali naložiť do kufra novú skriňu z Ikei.
Rozmach elektromobility na Slovensku potom brzdia aj nedostatočné stimuly od štátu. Elektromobily nie sú nijak dotované, pričom aj rozpätie nabíjacej infraštruktúry je nedostatočné. Mnohých potenciálnych záujemcov taktiež odrádza absencia akýchkoľvek prínosných zvýhodnení. Napríklad v susednej Českej republike majú elektromobily bezplatné diaľnice, u nás podliehajú rovnakým diaľničným poplatkom ako spaľováky.
Pokiaľ ide o nabíjačky, ako sme vás informovali v tomto článku, ich rozširovanie na slovenskom trhu zamrzlo. Nie sú totiž potrebné. Operátori nemajú dôvod rozširovať svoje siete, keď ich nemá kto využívať. Patrik Križanský, riaditeľ SEVA, vysvetlil, že nebude potrebné stavať nové nabíjacie stanice, pokým sa zásadnejšie nezvýši využívanie tých, ktoré už sú v prevádzke.
Sme na chvoste Európy
Slovensko sa taktiež po prvýkrát objavilo v indexe eReadiness publikovaným spoločnosťou PwC, ktorý hodnotí krajiny podľa ich iniciatívy v oblasti elektromobility. Slovensko si pripísalo len 1,8 boda, čo spomedzi všetkých skúmaných krajín stačilo na predposledné miesto. V rámci Európy sme dokonca úplne poslední.