Slovensko stále patrí medzi krajiny s nízkym podielom elektromobilov na cestách v porovnaní so zvyškom Európy. Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo v treťom štvrťroku tohto roka zaregistrovaných len 497 nových batériových elektrických vozidiel v kategórii osobných automobilov. Tento počet predstavuje približne 2,2% zo všetkých nových registrácií vozidiel v uvedenom období.
Tieto štatistiky však nezahŕňajú vozidlá značky Tesla, keďže tá na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie a jej vozidlá sú dovážané individuálne. SEVA odhaduje, že po započítaní predajov Tesly by podiel elektromobilov na nových registráciách mohol dosiahnuť okolo 3%. Aj s týmto zvýšením však Slovensko výrazne zaostáva za európskym priemerom, kde v treťom štvrťroku elektromobily tvorili až 19,1% všetkých nových predaných vozidiel.
Ku koncu septembra bolo na slovenských cestách oficiálne registrovaných približne 14 200 elektrických vozidiel, vrátane osobných a malých úžitkových automobilov. Z toho osobné automobily tvorili 13 400 kusov.
Príčiny nízkeho podielu elektromobilov
Jedným z hlavných dôvodov nízkeho podielu elektromobilov na Slovensku je nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Mnoho potenciálnych kupcov odrádza obava z nedostatku miest na nabíjanie, najmä mimo veľkých miest. Ďalším faktorom je vyššia počiatočná investícia do kúpy elektromobilu v porovnaní s tradičnými vozidlami so spaľovacím motorom.
Nedostatočná podpora zo strany štátu v podobe finančných stimulov či dotácií tiež neprispieva k zvýšeniu záujmu o elektrické vozidlá. Na rozdiel od mnohých európskych krajín, kde vlády aktívne podporujú prechod na elektromobilitu prostredníctvom rôznych výhod a subvencií, Slovensko v tomto smere zaostáva.
V Európe je to inak
V iných častiach Európy je trend opačný. Krajiny ako Nórsko, Nemecko či Holandsko zaznamenávajú výrazný nárast predaja elektromobilov, čo je výsledkom kombinácie štátnej podpory, rozsiahlej infraštruktúry a rastúcej ponuky modelov od rôznych výrobcov. V niektorých krajinách elektromobily už prekonali v predajoch tradičné vozidlá so spaľovacím motorom.
Ak chce Slovensko dobehnúť európsky priemer, bude potrebné zamerať sa na rozvoj nabíjacej infraštruktúry a vytvorenie priaznivých podmienok pre kupujúcich. To zahŕňa nielen investície do verejných nabíjacích staníc, ale aj zavedenie finančných stimulov, ako sú dotácie na kúpu elektromobilov či daňové úľavy.
Okrem toho je dôležité zvýšiť informovanosť verejnosti o výhodách elektromobility, nielen z hľadiska ekológie, ale aj dlhodobých úspor na prevádzkových nákladoch. Výrobcovia by tiež mohli prispieť širšou ponukou modelov prispôsobených potrebám slovenských spotrebiteľov.