Členské štáty Európskej únie (EÚ) začiatkom tohto mesiaca rozhodli v prospech vyšších ciel na dovoz čínskych elektromobilov. Tie by tak mali čínskym automobilkám výrazne sťažiť prístup k európskemu trhu, a teda ochrániť európskych výrobcov pred ich nátlakmi. Európa je však naďalej predmetom záujmu viacerých čínskych hráčov. Ako píše server Electrek, dvaja z nich sa rozhodli spojiť sily a napriek všetkej nepriazni dobyť starý kontinent.
Táto spolupráca zahŕňa spoločnosť BYD, ktorá na domácim, čiže čínskom trhu, figuruje ako najväčší výrobca elektrických vozidiel. Aktuálne realizuje kľúčové kroky svojho plánu stať sa čestným a konkurencieschopným hráčom na európskom trhu. Pomôcť mu v tom má Forvia, siedmy najväčší dodávateľ autotechniky na svete.
Spoločnosť Forvia oznámila, že bola vybraná ako hlavný dodávateľ potrebných komponentov pre nový závod automobilky BYD v Turecku. Táto správa prichádza nedlho po tom, čo obe firmy oznámili spoluprácu v rámci rozbehnutia prvého európskeho závodu BYD na území Maďarska.
Na domácom trhu otvorili BYD a Forvia v posledných siedmich rokoch až sedem závodov, čo vychádza na jeden závod každý rok. Teraz upriamujú svoju pozornosť smerom k Európe. Prienik na náš trh majú obidva podniky vnímať ako kľúčový míľnik.
Európa ako hlavný terč
Patrick Koller, generálny riaditeľ Forvia, oznámil, že spolupráca s BYD už priniesla významné úspechy v Ázii. Podľa všetkého sú firmy presvedčené, že plánované rozšírenie podnikania bude dôležitou hnacou silou ďalších inovácií a pokroku na európskom trhu.
Jedným z prostriedkov na získanie priazne európskych zákazníkov má byť elektromobil Sealion 7, ktorý priam ohúril účastníkov nedávneho autosalónu v Paríži. Toto elektrické SUV má rozšíriť dosah značky BYD v Európe, čo potvrdila aj Stella Li, viceprezidentka automobilky.
Stojí za zmienku, že BYD na európskom trhu nie je čerstvým hráčom. Automobilka tu pôvodne debutovala pred dvomi rokmi, konkrétne v rámci parížskeho autosalónu v roku 2022.Stella Li, ktorá je zodpovedná aj za zahraničné operácie, nedávno pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Sonntahszeitung (FAS) uviedla, že spoločnosť očakávania výrazné zrýchlenie predaja v priebehu menej ako pol roka.
Pokiaľ ide o turecký závod, očakáva sa, že vytvorí približne 5-tisíc pracovných miest. BYD doň pritom plánuje investovať nemalú sumu, presnejšie 1-miliardu dolárov (924-miliónov eur). Do konca roka 2026 vraj bude schopný produkovať 150-tisíc vozidiel každý rok.
Clá ich očividne netrápia
Európa je zo strany BYD ambicióznym cieľom. Zároveň však toto rozhodnutie možno brať ako indikátor toho, že vyššie clá na import čínskych elektromobilov nemusia byť tým najefektívnejším ochranným opatrením.
S cieľom ochrániť európskych výrobcov pred záplavou elektromobilov z Číny sa vedenie bloku rozhodlo navýšiť clá na ich dovoz, v niektorých prípadoch na takmer 40 percent. Tento krok vyplynul z vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), ktoré zistilo, že čínske automobilky poberajú štedré dotácie od svojej vlády, čo im umožňuje podstatne lacnejšiu výrobu a rozširovanie pôsobnosti na ďalšie trhy.
Pochopiteľne, Číne sa toto prísne opatrenie vôbec nepáči, preto sa usiluje o dosiahnutie akéhosi kompromisu. Čínska obchodná komora pri Európskej únii (CCCEU) ho označila za neférové použitie obchodných nástrojov. Súbežne ostro skritizovala protekcionistický prístup EK a varovala, že nespravodlivé používanie obchodných nástrojov na blokovanie voľného obchodu s elektrickými vozidlami môže v konečnom dôsledku viesť k oslabeniu európskeho priemyslu s elektromobilmi, ako aj zvýšeniu obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, Čína k sebe nedávno pozvala technický tím z EÚ, a to za účelom pokračovania v rokovaniach o európskych clách na import elektromobilov z dielní čínskych výrobcov.