Členské štáty Európskej únie urobili významný krok smerom k ochrane svojho automobilového priemyslu. V piatok odsúhlasili zavedenie dodatočných ciel až do výšky 45 % na elektromobily dovážané z Číny. Tento návrh prešiel napriek silnému nesúhlasu Nemecka, Maďarska a Slovenska, informoval server Euronews.
Podľa diplomatických zdrojov desať krajín, vrátane Francúzska a Talianska, podporilo zvýšenie ciel. Päť štátov, medzi nimi Nemecko, Maďarsko a Slovensko, hlasovalo proti a dvanásť sa zdržalo. Na zablokovanie návrhu by bola potrebná kvalifikovaná väčšina, teda 15 členov EÚ reprezentujúcich 65 % obyvateľstva, čo sa však nepodarilo dosiahnuť.
Čo znamená toto rozhodnutie?
Výsledok hlasovania umožňuje Európskej komisii pokračovať v procese zavedenia dodatočných ciel. Očakáva sa, že právny text bude zverejnený pred 30. októbrom, pričom účinnosť nadobudne nasledujúci deň po publikovaní. Komisia však avizovala snahu pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom nájsť alternatívne riešenie. Nemecko a Maďarsko varujú pred rizikom obchodnej vojny s Pekingom, ktorá by mohla mať negatívne dopady na európsku ekonomiku.
V lete Európska komisia predbežne schválila tieto clá po vyšetrovaní, ktoré odhalilo, že čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z nespravodlivých štátnych dotácií. V auguste následne navrhla zaviesť päťročné dodatočné dovozné clá ako opatrenie na vyrovnanie konkurenčných podmienok.
Ochrana európskeho priemyslu
Hlavným cieľom týchto opatrení je ochrana európskych výrobcov automobilov v kľúčovom odvetví, ktoré zamestnáva približne 14 miliónov ľudí v celej Únii. Európske firmy tvrdia, že nemôžu konkurovať čínskym spoločnostiam, ktoré využívajú vysoké štátne dotácie, čím získavajú nefér výhodu na trhu.
Podobné kroky už podnikli aj iné krajiny. Kanada a Spojené štáty nedávno uvalili na dovoz čínskych elektromobilov clá vo výške 100 %, čím jasne signalizujú obavy z rastúceho vplyvu Číny v oblasti elektromobility.
Slovensko hlasovalo proti
Slovensko sa pridalo k skupine krajín, ktoré hlasovali proti zvýšeniu ciel. Dôvody môžu súvisieť s obavami z možných odvetných opatrení zo strany Číny a vplyvu na domáci priemysel. Slovenská ekonomika je výrazne závislá od automobilového sektora, a preto akékoľvek zmeny v obchodných vzťahoch môžu mať značný dopad.