Európska únia plánuje zaviesť revolučný prístup k hodnoteniu zdravotnej spôsobilosti vodičov. Namiesto doterajších povinných lekárskych prehliadok by motoristi mohli sami posudzovať, či sú schopní bezpečne viesť vozidlo. Tento návrh prichádza po tom, čo plošné kontroly pre vodičov určitého veku nezískali dostatočnú podporu naprieč členskými štátmi.
Sebahodnotenie ako nový štandard
Podstatou navrhovanej legislatívy je princíp individuálnej zodpovednosti. Každý vodič by mal byť povinný pravidelne prehodnocovať svoj zdravotný stav a rozhodnúť sa, či je spôsobilý na šoférovanie. Ak by mal pochybnosti o svojej schopnosti bezpečne viesť vozidlo, mal by zvážiť dočasné pozastavenie jazdy a informovať príslušné orgány.
Tento systém vychádza z predpokladu, že vodiči sú najlepšie informovaní o svojom zdravotnom stave. Aj napriek súčasným povinným prehliadkam môžu nastať situácie, keď sa zdravotný stav vodiča zhorší krátko po absolvovaní kontroly. Sebahodnotenie by malo zabezpečiť, že motoristi budú priebežne sledovať svoje zdravie a jeho vplyv na schopnosť šoférovať.
Zdravotný dotazník pre všetkých vodičov
Súčasťou nového prístupu by malo byť aj zavedenie zdravotného dotazníka. Tento formulár by vodiči vypĺňali pri žiadosti o predĺženie platnosti vodičského preukazu. Kým dnes je táto povinnosť vyhradená pre profesionálnych vodičov a osoby nad 65 rokov, po novom by sa týkala všetkých motoristov bez rozdielu veku.
Dotazník by mal byť jednoduchý a zrozumiteľný, navrhnutý tak, aby pomohol vodičom zamyslieť sa nad ich aktuálnym zdravotným stavom. Otázky by sa mohli týkať napríklad zrakovej ostrosti, reakčného času, či prítomnosti chronických ochorení, ktoré by mohli ovplyvniť bezpečnosť jazdy.
Ak bude nová legislatíva schválená v navrhovanej podobe, členské štáty budú mať možnosť ponechať povinné lekárske prehliadky pre starších vodičov ako doplnkové opatrenie. To znamená, že napríklad na Slovensku by mohli aj naďalej platiť existujúce pravidlá pre vodičov v dôchodkovom veku, čím by sa kombinoval nový systém so súčasnými overenými postupmi.
Výhody nového prístupu
Hlavnou výhodou navrhovaného systému je zvýšenie osobnej zodpovednosti vodičov. Tým, že motoristi budú aktívne sledovať svoj zdravotný stav, môže dôjsť k zníženiu počtu nehôd spôsobených zdravotnými problémami za volantom. Navyše sa zníži administratívna záťaž spojená s povinnými lekárskymi prehliadkami.
Na druhej strane, úspech tohto prístupu bude závisieť od ochoty vodičov pristupovať k sebahodnoteniu poctivo. Existuje riziko, že niektorí motoristi podcenia svoje zdravotné problémy alebo ich zľahčia, čo by mohlo ohroziť bezpečnosť na cestách. Preto bude dôležité, aby boli vodiči informovaní o dôležitosti tohto procesu a jeho dopade na verejnú bezpečnosť.
Implementácia v členských štátoch
Každá krajina EÚ bude mať možnosť prispôsobiť si nový systém podľa svojich potrieb a legislatívnych tradícií. Na Slovensku by zavedenie sebahodnotenia mohlo prebiehať v spolupráci s odborníkmi na dopravu a zdravotníctvo, aby sa zabezpečil hladký prechod a minimalizovali potenciálne riziká.
Je možné, že budú vytvorené informačné kampane zamerané na zvýšenie povedomia o novom systéme. Tie by mali motoristom vysvetliť, ako správne posudzovať svoj zdravotný stav a kedy vyhľadať odbornú pomoc.
Je to o bezpečnosti. Vraj
Hlavným cieľom navrhovaných zmien je zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách. Individuálna zodpovednosť vodičov za svoj zdravotný stav je kľúčovým faktorom pri predchádzaní dopravným nehodám. Motoristi by si mali uvedomiť, že aj malé zdravotné problémy môžu mať vážne následky pri vedení vozidla.
Európska únia sa snaží modernizovať pravidlá cestnej premávky tak, aby reflektovali súčasné potreby spoločnosti. Navrhovaný systém sebahodnotenia zdravotnej spôsobilosti vodičov predstavuje inovatívny prístup, ktorý kladie dôraz na osobnú zodpovednosť a zdravý úsudok. Ak budú motoristi k tomuto systému pristupovať zodpovedne, môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a zníženiu počtu dopravných nehôd spôsobených zdravotnými problémami.