Európska únia sa intenzívne snaží zlepšiť bezpečnosť na svojich cestách a výrazne znížiť počet dopravných nehôd so smrteľnými následkami. Ambiciózny cieľ EÚ je dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet úmrtí v dôsledku dopravných nehôd. Tento plán sa netýka len vodičov a cestujúcich v automobiloch, ale aj motocyklistov, cyklistov a chodcov.
Nový predpis GSR2 (General Safety Regulation 2) je kľúčovým nástrojom, ktorý má pomôcť dosiahnuť tento cieľ. Od júla 2024 vstúpi do platnosti súbor prísnych požiadaviek, ktoré budú musieť spĺňať všetky nové vozidlá predávané na európskom trhu. Predpis obsahuje približne 100 rôznych požiadaviek, z ktorých desať je obzvlášť významných pre zvýšenie bezpečnosti.
Automobilky stoja pred veľkou výzvou
Automobiloví výrobcovia sa musia prispôsobiť novým predpisom, čo pre nich znamená modernizáciu výrobných procesov a implementáciu nových technológií do vozidiel. Pre niektoré modely, najmä tie menšie, môže byť nákladné splniť všetky požiadavky, čo môže viesť k ich stiahnutiu z trhu. Výrobcovia teda stoja pred rozhodnutím, či investovať do úprav existujúcich modelov alebo sa sústrediť na vývoj nových vozidiel, ktoré budú spĺňať nové normy.
Kľúčové požiadavky predpisu GSR2 platné od júla 2024:
- Predpríprava na alkoholový imobilizér: Vozidlá musia byť technicky pripravené na inštaláciu zariadenia, ktoré zabráni naštartovaniu auta pod vplyvom alkoholu.
- Systém varovania pri opustení jazdného pruhu: Upozorní vodiča, ak vozidlo neúmyselne opúšťa svoj pruh.
- Zariadenie na záznam údajov o udalostiach: Podobne ako čierna skrinka v lietadlách, zaznamenáva údaje v prípade nehody.
- Rozpoznávanie dopravných značiek a upozornenie na prekročenie rýchlosti: Systém identifikuje dopravné značky a informuje vodiča o aktuálnych obmedzeniach.
- Signál núdzového brzdenia: Varuje ostatných účastníkov premávky pri náhlom brzdení.
- Upozornenie na únavu vodiča: Monitoruje správanie vodiča a upozorní ho, ak zaznamená známky únavy alebo nepozornosti.
- Asistent pre udržanie v jazdnom pruhu: Aktívne pomáha vozidlu zostať v správnom pruhu.
- Dažďový a svetelný senzor: Automaticky aktivuje stierače a svetlá podľa aktuálnych podmienok.
- Zadné parkovacie senzory alebo kamera: Pomáha pri cúvaní a znižuje riziko kolízie s prekážkami alebo chodcami.
- Pokročilý systém núdzového brzdenia: Automaticky zabrzdí vozidlo, ak hrozí kolízia a vodič nereaguje včas.
Dopad na spotrebiteľov a trh
Pre spotrebiteľov tieto nové požiadavky znamenajú bezpečnejšie vozidlá vybavené modernými technológiami, ktoré môžu predchádzať nehodám alebo zmierniť ich následky. Na druhej strane môže dôjsť k nárastu cien nových vozidiel v dôsledku vyšších výrobných nákladov. Niektoré obľúbené modely môžu z trhu zmiznúť, ak sa výrobcovia rozhodnú neinvestovať do ich úprav.
Implementácia predpisu GSR2 predstavuje pre automobilky významnú výzvu, ale aj príležitosť posunúť sa smerom k inováciám a zvýšiť konkurencieschopnosť. Dôraz na bezpečnosť môže tiež stimulovať vývoj nových technológií a systémov, ktoré budú prínosom pre celú spoločnosť.
Európska únia jasne deklaruje svoj záväzok zvýšiť bezpečnosť na cestách a dosiahnuť takmer nulový počet smrteľných nehôd do roku 2050. Nový predpis GSR2 je dôležitým krokom na tejto ceste. Pre automobilový priemysel to znamená adaptáciu na nové podmienky, ktoré môžu priniesť bezpečnejšie a modernejšie vozidlá pre všetkých účastníkov premávky.