Slovenské cesty možno rozdeliť na dve základné kategórie, a to spoplatnené a bezplatné. Spoplatnené sú predovšetkým diaľnice, po ktorých jazda je možná, resp. legálna iba vtedy, ak máte kúpenú diaľničnú známku. Tú je aktuálne možné zakúpiť v štyroch platnostiach, od 1-dňovej až po 365-dňovú. Pre jeden diaľničný úsek však má štát zvažovať trochu inú stratégiu.
Ako píše server Topspeed.sk, týmto úsekom je tunel Karpaty, ktorého vybudovanie má predstavovať dokončenie vonkajšieho bratislavského obchvatu. Úloha to však je veľmi náročná, a to ako z hľadiska času, tak aj z hľadiska peňazí.
Jozef Ráž, minister dopravy, údajne nevylučuje, že výstavbu tunela prenechá v kompetencii niektorej z čínskych stavebných spoločností.
Diaľničná známka nemusí stačiť
Viac však prekvapili vyjadrenia týkajúce sa spôsobu financovania tohto procesu. Hoci tunel bude úsekom diaľnice D4, bežná diaľničná známka naň možno stačiť nebude. Nakoľko hrozí, že štát nebude mať na jeho vybudovanie dostatok peňazí, je tu šanca, že za prejazd týmto úsekom budú motoristi uhrádzať extra poplatok vo forme mýta.
Mýtne poplatky za tunely vo svete nie sú žiadnou prelomovou novinkou. Zavedené ich majú napríklad v Nórsku a alpských regiónoch. Na Slovensku však nejde o bežný jav.
Obrovská stavba za obrovskú sumu
Dĺžka tunela Karpaty by mala dosahovať neuveriteľných 12 kilometrov, pričom jeho cena sa odhaduje na približne 1,7-miliardy eur. Pravdepodobne aspoň určitú časť pomôžu uhradiť diaľničné poplatky uhrádzané motoristami. Odborníci potom upozorňujú, že pomocnú ruku by vo verejnom záujme podal aj samotný štát. Stále to však nemusí byť dosť na to, aby bola prevádzka tunela možná bez vyberania mýtneho.
Samozrejme, všetko je nateraz len predmetom dohadov a odhadov. Projekt napokon vôbec nemusí pripadnúť čínskej firme. Sú tu totiž viaceré riziká. Hrozbu predstavujú napríklad nedostatočné odborné znalosti ázijských firiem smerom k európskemu trhu.
Štát by v takom prípade taktiež mohol čeliť ostrej kritike verejnosti, a to z toho dôvodu, že by miliardovým projektom podporil zahraničnú firmu. Šikovné stavebné firmy, ktoré nepohrdnú výhodným „kšeftom“, totiž máme aj na Slovensku.