Európska únia (EÚ) robí všetko pre to, aby ochránila konkurencieschopnosť domácich, resp. európskych automobiliek. Veľkým problémom sa ukázal byť rapídny pokrok čínskych výrobcov elektromobilov, ktorý je výsledkom štedrých dotácií od tamojšej vlády. Nie všetci čínski producenti však vidia vyššie clá ako neprekonateľnú prekážku. Po novom sa do tejto skupiny pridáva aj automobilka Changan, píše portál Electrive.
Spoločnosť Changan si už mala pre účel expanzie na európsky trh zaregistrovať dedikované pobočky v dvoch prominentných krajinách, a to Nemecku a Holandsku. Konkrétne Changan Automobile Deutschland GmbH, čiže nemecká pobočka, bude sídliť v Mníchove.
Akonáhle dôjde k vstupu do EÚ, automobilka plánuje svoje vozidlá, presnejšie elektromobily, ponúkať vo Švajčiarsku, Švédsku a Fínsku, a to vraj už začiatkom budúceho roka. V júli 2025 plánuje rozšíriť svoju pôsobnosť aj o Spojené kráľovstvo, zatiaľ čo v roku 2026 chce spustiť predaj v Španielsku a Taliansku. Obecne má v úmysle do roku 2028 pôsobiť na všetkých popredných, resp. hlavných európskych trhoch.
Pôvodné oznámenie o tom, že automobilka plánuje vstúpiť na európsky trh, prišlo ešte v novembri minulého roku. Teraz už je to však oficiálne.
O koho presne ide?
Spoločnosť so sídlom v Čchung-čchingu buď to prevádzkuje, alebo sa podieľa na viacerých známych elektromobiloch na čínskom trhu. Taktiež o najväčšieho akcionára spoločnosti Avatr, v ktorej vlastní značný podiel aj CATL, popredný výrobca batérií pre elektromobily.
V automobilovom priemysle sa činí už od roku 1984, pričom ku dnešnému dňu vyprodukovala viac ako 20-miliónov vozidiel.
Na domácom území ponúka napríklad elektromobily značky Changan Qiyuan (taktiež známe ako Nevo). Okrem toho je dôležitým partnerom nám známejších výrobcov vozidiel, ako sú Suzuki, Mazda a Ford. Konkrétne v spolupráci s Mazdou bude vyrábať elektrický sedan s názvom EZ-6, ktorý má debutovať globálne, čiže (pravdepodobne) aj v Európe.
Deepal S07: Elektromobil strednej triedy
Avšak prvým elektromobilom, ktorý spoločnosť prinesie do našich končín, bude Deepal S07. Ide o SUV spadajúce do strednej triedy, ktoré bolo pôvodne predstavené v apríli tohto roku. Na dĺžku meria 4,75 metra, čo je rozmer porovnateľný napríklad s elektromobilom Tesla Model Y. V rázvore meria 2,90 metra, zatiaľ čo batožinový priestor ponúka objem od 570 do 1 510 litrov.
Na domácom trhu je tento elektromobil dostupný v dvoch výkonnostných konfiguráciách. Deepal S07 520 sa pýši pohonom zadných kolies, elektromotorom s výkonom 190 kW a batériou od CATL s kapacitou 69 kWh. Tá podľa normy CLTC vystačí na dojazd okolo 520 kilometrov. Druhou konfiguráciou je Deepal S07 628, ktorá je vybavená batériou s kapacitou 80 kWh, čo znamená dojazd okolo 628 kilometrov. Výkon elektromotora činí 160 kW.
V Číne od 22-tisíc eur
Pokiaľ ide o ceny, v Číne sa Deepal S07 predáva od 169 900 do 212 900 juanov, čo v prepočte vychádza na 22-tisíc až 27-tisíc eur. Nateraz však nie je známe, koľko si zaň bude automobilka pýtať v Európe. Taktiež nie je jasné, či bude u nás ponúkať rovnaké výkonnostné verzie ako v Číne.
Je dosť možné, že na európskom trhu bude elektromobil o čosi drahší, nakoľko, ako bolo spomenuté, blok má zavedené pomerne vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov. V niektorých prípadoch sa šplhá až ku 40 percentám. Toto prísne opatrenie je výsledkom antisubvenčného vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), v rámci ktorého boli vyhodnotené riziká, ktoré predstavujú štedré dotácie čínskej vlády smerom k čínskym výrobcom elektrických vozidiel.
Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.