Už dlhšiu dobu sa debatuje o blížiacom sa konci dvojice základných palív, teda benzínu a nafty. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, niektoré orgány a organizácie chcú podporiť prechod nielen osobných automobilov na elektrický pohon aj prísnymi termínmi. Do tejto skupiny patrí aj nemecká Asociácia automobilového priemyslu (VDA), ktorá navrhuje nahradiť klasický benzín a naftu obnoviteľnými palivami, a to najlepšie už od roku 2045.
Ešte 10 rokov predtým má vstúpiť do platnosti legislatíva Európskej únie (EÚ), ktorá chce úplne zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Ako však informuje portál Topspeed.sk, s týmto zákazom nesúhlasia nielen motoristi, ale aj viacerí výrobcovia vozidiel, vrátane renomovanej automobilky BMW.
Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse vystúpil na parížskom autosalóne s varovaním, že Európa ešte jednoducho nie je dostatočne pripravená na to, aby sa mohla tak skoro úplne vzdať benzínu a nafty. Plány EÚ v tomto smere označil za nerealistické. Hoci uznal, že dotácie môžu pomôcť s rozmachom elektromobility, vidí v nich len krátkodobé riešenie, ktoré neprinesie udržateľný, čiže stály efekt.
Hrozia vážne následky
Poukázal taktiež na riziko, že úplným prechodom na elektromobilitu dôjde k výraznému okresaniu celého priemyslu. Treba totiž brať do úvahy nielen samotné automobilky, ale aj podniky, ktoré vystupujú v ich dodávateľských reťazcoch. Spaľovací motor už niekoľko desaťročí figuruje ako základný pilier európskeho automobilového priemyslu, na ktorého budovaní a posilňovaní sa podieľa rozsiahla dodávateľská sieť malých a stredných podnikov. Tie automobilkám poskytujú moderné softvérové riešenia i kľúčové komponenty.
Náhly koniec spaľovacích motorov by mnohé z týchto podnikov ochromil. Nielenže si elektromobily z veľkej časti pýtajú iné, prípadne úplne nové komponenty, problém je aj v tom, že si ich pýtajú menej. Obecne si elektromobily vyžadujú menej vstupov, čo by mohlo viesť k trpkému koncu mnohých súčasných členov dodávateľských reťazcov.
Zipse napokon pre Bloomberg News uviedol, že zákaz spaľovacích motorov by mohol ohroziť aj samotné jadro automobilového priemyslu v Európe. A to je vážne riziko, keďže európske automobilky aktuálne čelia ohromnému nátlaku zo strany ázijských konkurentov. Najmä čínski producenti dokážu expandovať a predávať na zahraničných trhoch, nakoľko od svojej vlády poberajú extrémne štedré dotácie. Nateraz sa tento nátlak snažia utlmovať prísne dotácie na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré EÚ v niektorých prípadoch stanovila na takmer 40 percent.
Benzín dostane ekologickú náhradu
Na chvíľku sa ešte vrátime späť k ambíciám VDA týkajúcich sa obmeny bežného benzínu Prezidentka asociácie Hildegard Müller vysvetľuje, že aj keby sa nemeckej vláde podarilo dosiahnuť cieľ predaja 15 miliónov elektromobilov do roku 2030, stále by na nemeckých cestách zostalo minimálne 40 miliónov osobných a nákladných vozidiel so spaľovacími motormi.
Preto asociácia apeluje na politikov, aby sa nezameriavali len na podporu elektromobility, ale aby tiež podporili využívanie obnoviteľných palív. Ak by sa Nemecko stalo úplne nezávislým od ropy, mohlo by to výrazne znížiť emisie v doprave.
Cieľom Asociácie automobilového priemyslu je nahradiť klasický benzín a naftu obnoviteľnými palivami do roku 2045, pričom na dosiahnutie tohto cieľa navrhuje niekoľko opatrení. Jedným z nich je napríklad výrazné sprísnenie existujúcich predpisov pre obchodníkov s ropou a prevádzkovateľov čerpacích staníc v rámci spolkového zákona o kontrole emisií.