Aktuálna situácia v automobilovom priemysle je prinajmenšom zaujímavá. Mnohé koncerny a značky v dôsledku klesajúceho dopytu po elektrických vozidlách oživili, prípadne posilnili svoje zameranie na spaľovacie motory. V niektorých prípadoch to pomohlo viac, v niektorých menej. Jednému známemu koncernu sa pritom nedarí extrémne. Klesá mu dopyt, a teda aj predaj vozidiel.
Ako píše server Seznam Zprávy, konkrétne ide o nemecký koncern Volkswagen. Podľa posledných zverejnených výsledkov sa mu po nevydarenom druhom štvrťroku (kvartáli) nepodarilo zlepšiť svoju situáciu ani v treťom štvrťroku. Z globálneho hľadiska expedovala 2 176 300 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles až o 7,1 percenta.
Bezprecedentné opatrenia
O významných problémoch Volkswagenu sa hovorí už dlhšiu dobu. Začiatkom septembra sme sa dozvedeli, že koncern sa po prvýkrát za svoju 87-ročnú históriu chystá zatvoriť viacero svojich fabrík. Dôvodov malo byť viacero. Jeden veľký závod, v ktorom sa vyrábajú kľúčové komponenty, koncern údajne označil za zastaraný e neefektívny. Väčšou príčinou tohto rozhodnutia však mal byť rastúci nátlak zo strany ázijských konkurentov.
Volkswagen rýchlo prichádzal o zákazníkov a tým pádom aj o peniaze. Začal teda aktívne rokovať o spôsoboch, akými by bolo možné znížiť náklady. Jedným z výsledkov bol návrh týkajúci sa zatvorenia niektorých tovární a prepustení vyše 100-tisíc zamestnancov.
Spoločnosť mala len v priebehu posledných piatich rokov stratiť takmer tretinu svojej hodnoty, pod čo sa výrazne podpisuje aj zhoršený výkon predaja v Číne, kde čoraz viac spotrebiteľov preferuje domácich výrobcov, ako je napríklad BYD.
Mnohí potom drastické plány Volkswagenu vnímajú aj ako príčinu nedostatočných opatrení hospodárskej politiky zo strany nemeckej vlády, ako aj dlhoročnej hospodárskej stagnácie a neprínosných štrukturálnych zmien.
Automobilka má za sebou ďalšie ťažké mesiace
Žiaľ, prepad Volkswagenu pokračuje, a to aj napriek tomu, že značka Škoda, ktorá spadá pod ochranné krídla koncernu, v uplynulých mesiacoch zaznamenala vyšší odbyt vozidiel. Jej úspech však zatienili výraznejšie prepady iných značiek, predovšetkým Audi. Jej odbyt sa v druhom štvrťroku prepadol o 16 percent.
Nedarilo sa potom ani kmeňovej značke, ktorá v sledovanom období expedovala o 6,6 percenta menej vozidiel ako v predošlom roku, ani segmentu úžitkových vozidiel, ktorý vykázal pokles odbytu o takmer 12 percent.
Zaujímavé sú však aj výsledky značky Porsche. Tej sa zvyčajne darí aj v časoch, kedy ostatným značkám nie. V poslednom štvrťroku to tak ale nebolo. Odbyt luxusných vozidiel medziročne klesol o 7 percent.
Ako bolo spomenuté, zelenými číslami sa pochválila Škoda, ktoré z globálneho hľadiska dodala o 6 percent viac vozidiel. Okrem nej redukovali pokles koncernu aj značky Lamborghini a Traton.
Volkswagen pritom nie je jediným producentom, ktorý výrazne pociťuje klesajúci dopyt v Číne a nátlak tamojších konkurentov. Klesajúci odbyt totiž vykázali aj automobilky BMW a Mercedes.
Zhoršené vyhliadky
V dôsledku slabých výsledkov sa agentúra Moody‚s rozhodla zhoršiť vyhliadky hodnotenia úverovej spoľahlivosti Volkswagenu zo stabilného na negatívny. Konkrétne uviedla, že príčinou zhoršeného ratingu sú upadajúce prevádzkové výsledky automobilky. Taktiež skonštatovala, že pre koncern bude veľmi náročné svoju situáciu zmeniť k lepšiemu. V tomto smere odkázala nielen na slabý dopyt nielen v Číne, ale aj západnej Európe, potom taktiež na rastúce cenové tlaky, hrozbu pokút za neprimerané emisie CO2 a dodatočné náklady na reštrukturalizáciu.
Aby sme boli konkrétnejší, odbyt vozidiel Volkswagenu v poslednom evidovanom štvrťroku klesol až o 15 percent. Ešte horšie výsledky však možno registrovať v prípade, že vezmeme do úvahy odbyt v rámci celého ázijského kontinentu. Ten sa totiž prepadol o neuveriteľných 23,4 percenta. Pokiaľ ide o západnú Európu, v tej odbyt klesol o 7 percent.
A aby toho nebolo málo, koncernu sa nedarí ani z hľadiska elektrického pohonu. V treťom štvrťroku expedoval iba 189 400 elektromobilov, čo predstavuje medziročný pokles o 9,8 percenta.