Jedno z najobľúbenejších online trhovísk Slovákov sužujú vážne problémy. E-shop stráca kopu peňazí, v dôsledku čoho sa dlhodobo drží v stratových číslach. A nie je v tom sám. Ako informuje Forbes.sk, zhoršenú situáciu najmä v poslednom období eviduje celá skupina, ktorej je členom.
Konkrétne ide o e-shop Mall.sk, ktorý spadá do skupiny Mall Group. Zmienený nedostatok finančných prostriedkov je výsledkom rapídneho poklesu predaja, ako aj výraznej straty zákazníkov. Ešte pred pár rokmi patrila medzi najväčších online predajcov na Slovensku. A hoci je pravda, že populárna je aj dnes, čísla jasne svietia červenou farbou.
Mall Group pritom nefunguje len u nás. Zastrešuje viaceré online trhoviská aj naprieč Českom, Chorvátskom, Maďarskom a Slovinskom.
Mall Group spadá pod ochranné krídla materskej spoločnosti Allegro. Tá sa snaží situáciu napraviť, a to rôznymi, niekedy celkom drastickými spôsobmi. Na zozname nápravných opatrení okrem iného vystupuje aj prepúšťanie zamestnancov v susednom Česku. V tomto smere možno poukázať aj na koniec CZC.cz, internetového obchodu zameraného na elektroniku, ktorý sa presúva na trhovisko Allegra.
E-shop predáva čoraz menej tovaru a generuje straty
Slabé výsledky Mall Group sú pre Allegro veľmi zlou správou. Spoločnosť totiž skupinu odkúpila len pred štyrmi rokmi, a to za 881-miliónov eur, čo podľa mnohých bola až príliš vysoká suma. Nateraz to vyzerá, že zo strany Allegra nešlo o prínosnú investíciu.
Skupina sa kontinuálne topí v strate. Ziskový rok mala len jeden. Bol ním rok 2021, pričom za zlepšením hospodárskej situácie skupiny zrejme stála najmä pandémia koronavírusu, kedy online nakupovanie ako také zaznamenalo významný rozkvet.
Všetky nasledujúce roky boli hospodárske výsledky záporné. A inak tomu zrejme nebude ani tento rok. V prvej polovici 2024 sa segmentu Mall podarilo vygenerovať EBITDA, čiže zisk pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou, vo výške mínus 31,5-milióna eur. To je výrazný pokles oproti rovnakému obdobiu v minulom roku, kedy strata na EBITDA činila 28-miliónov eur.
Príčinou, ako bolo spomenuté, je rapídny pokles predaja tovaru. V tomto ohľade skupina eviduje medziročný pokles až o 36 percent. Zatiaľ čo v druhom štvrťroku predala tovar v celkovej hodnote 161-miliónov eur, v tomto roku to bolo len 103-miliónov eur.
Napokon tu máme pokles aktívnych zákazníkov. Segment v priebehu jedného roka prišiel o takmer 12 percent aktívnych zákazníkov, čo v prepočte vychádza na zhruba 400-tisíc ľudí. Pre upresnenie, aktívnymi zákazníkmi sú osoby, ktoré na trhovisku urobili minimálne jeden nákup počas 12 mesiacov. Objem súčasnej používateľskej základne má dosahovať okolo 3,7-milióna ľudí.
Allegro robí, čo môže
Dobrou správou je, že Allegro to so značkou Mall zatiaľ nevzdáva. Snaží sa ju ozdraviť aj zmenami v marketingu, ktoré zahŕňajú osekanie marketingovej podpory pre stratové produkty s nízkou maržou. Do tejto skupiny spadá napríklad elektronika a biela technika.
Samozrejme, kľúčovým zameraním materskej spoločnosti je aj zníženie nákladov, čo je v prípade podnikov topiacich v stratových číslach bežná prax.
Zrejme sa pýtate, či môže Mall na Slovensku skončiť. Áno, môže. Jonathan Eastick, finančný riaditeľ Allegro, však v nedávnom rozhovore pre Forbes uviedol, že tak, ako má spoločnosť v Poľsku 150-tisíc predávajúcich obchodníkov, rovnako chce, aby aj na Slovensku bolo množstvo takýchto nezávislých predajcov. Eastick dodal, že e-shop Mall bude u nás fungovať aj naďalej, nakoľko ide o známu a dôveryhodnú značku pre slovenských zákazníkov.