Európska únia (EÚ) nedávno uvalila vyššie clá na import, resp. dovoz čínskych elektromobilov. Pochopiteľne, protistrana s týmto extrémne prísnym opatrením nesúhlasila a ani nesúhlasí. Upozorňuje na rôzne, často vážne obchodné i geopolitické riziká. Dobrou správou však je, že obidve strany „konfliktu“ evidentne majú záujem o udržanie dobrých vzťahov.
Vyplýva to z informácií, ktoré publikoval denník Teraz.sk. Tie totiž tvrdia, že Čína pozvala k sebe technický tím z EÚ, a to za účelom pokračovania v rokovaniach o európskych clách na import elektromobilov z dielní čínskych výrobcov. Pôvodne to oznámilo ministerstvo obchodu.
EÚ chráni domáci trh, Číne sa to nepáči
Ak náhodou neviete, o čo ide, členské štáty EÚ začiatkom tohto mesiaca definitívne schválili návrh Európskej komisie (EK), ktorý sa týkal uvalenia dodatočných ciel na čínske elektromobily dovážané do Európy. Ich nová výška dosahuje až 35,3 percenta, ktorá sa pripočíta k doposiaľ platnému, presnejšie 10-percentnému clu.
Ako bolo spomenuté, Čína s týmto opatrením jasne nesúhlasí. Čínska obchodná komora pri Európskej únii (CCCEU) ho označila za neférové použitie obchodných nástrojov. Súbežne ostro skritizovala protekcionistický prístup EK a varovala, že nespravodlivé používanie obchodných nástrojov na blokovanie voľného obchodu s elektrickými vozidlami môže v konečnom dôsledku viesť k oslabeniu európskeho priemyslu s elektromobilmi, ako aj zvýšeniu obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.
Rozhodnutie uvaliť vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov vyplynulo z antisubvenčného vyšetrovania, v rámci ktorého EK zistila, že Peking poskytuje domácim, teda čínskym výrobcom, ohromné dotácie, ktoré im umožňujú lacnejšiu výrobu elektrických vozidiel, ako aj expanziu na zahraničné trhy. Tamojší producenti tak dokážu celkom ľahko predávať za nižšie ceny ako európski výrobcovia, čo vedie k ich horšej konkurencieschopnosti, a teda hrozbe „záplavy“ európskeho trhu čínskymi elektromobilmi.
Obecne sú nové clá na dovoz čínskych elektromobilov veľmi kontroverznou témou, a to dokonca aj v rámci EÚ. Napríklad nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) vyzval EÚ, aby vyššie clá zrušila, nakoľko ich nepovažuje za vhodné obchodné opatrenia. Upozornil taktiež na riziko vzniku špirály protekcionizmu, ktorá by mohla viesť k poškodeniu exportnej výkonnosti Nemecka. Tamojší výrobcovia totiž v Číne predávajú zhruba 100-násobne viac áut, než koľko ich čínski výrobcovia predávajú v Nemecku.
Clá môžu klesnúť, protistrany rokujú
Nateraz nie je úplne jasné, čo presne je predmetom rokovaní medzi technickým tímom EÚ a Čínou. Isté je len to, že ich účelom je dosiahnuť kompromis, ktorý by vyhovoval obom stranám. To ale rozhodne nebude jednoduchá úloha. Čína sa usiluje o pokles ciel, aby mohli jej výrobcovia jednoduchšie expandovať na európsky trh. EÚ si zase uvedomuje, že stimuly poskytované čínskou vládou môžu výrazne uškodiť európskym automobilkám.
Teórií je viacero, pričom pravdivá môže byť ktorákoľvek z nich. Alternatívne však nemusí byť pravdivá žiadna. Je možné, že clá skutočne klesnú? Je. Takýto krok by ale s vysokou pravdepodobnosťou sprevádzali ďalšie, doplnkové dohody, aby sa zabezpečilo stabilné fungovanie európskych producentov.