Otázka, či sú radary a kamerové úseky nástrojom na zvýšenie bezpečnosti na cestách alebo skôr spôsobom, ako naplniť mestskú pokladnicu, trápi mnohých vodičov. Často sa zdá, že miesta, kde sú nainštalované meracie systémy, sú strategicky vybrané tak, aby sa vodiči čo najčastejšie stali ich obeťou. Príkladom môže byť Liberec, no ešte výraznejším prípadom je malé mesto Říčany neďaleko Prahy, kde je systém pokút značne rozšírený, informoval Autosalon.
Celý „biznis“ s kamerami v českých Říčanoch začal už v roku 2014. Skúšobná prevádzka ukázala, že počet priestupkov bude oveľa vyšší, než sa očakávalo, a tak sa počet meracích úsekov začal rýchlo zvyšovať. Počet nainštalovaných rýchlostných kamier neustále rástol a s ním aj príjmy z pokút.
Miliónový biznis s radarmi
Napríklad v roku 2022 mesto vybralo viac ako 63 miliónov korún (2,51 milióna eur) na pokutách z úsekových meraní, čo predstavuje značnú časť mestského rozpočtu. O rok neskôr už tento výnos presiahol 74 miliónov korún (2,95 milióna eur), čo tvorí približne desatinu rozpočtu mesta s populáciou okolo 25-tisíc obyvateľov.
Mesto svoje kroky obhajuje tým, že meranie rýchlosti, či už úsekové alebo okamžité, je najúčinnejším spôsobom, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách. Otázkou však ostáva, či je skutočne hlavnou motiváciou len bezpečnosť.
Systém výberu pokút v Říčanoch je totiž spojený aj s viacerými obcami v okolí, s ktorými mesto uzatvára zmluvy. Tieto zmluvy však môžu byť pre okolité obce značne nevýhodné. V prípade, že pokuty nepostačujú na pokrytie prevádzkových nákladov meracieho systému, musí obec hradiť rozdiel. Naopak, ak sa na pokutách vyberie viac, celý výnos ostáva mestu Říčany.
Tento systém nastoľuje otázky, do akej miery ide o skutočné zlepšovanie bezpečnosti na cestách a do akej miery o finančný prínos pre mesto.