Zatiaľ čo niektorí cestovanie vlakom priam zbožňujú, nájde sa aj početná skupina tých, ktorá sa ho z viacerých dôvodov stráni. Medzi tieto dôvody často spadá aj slabá dostupnosť mobilného signálu, čo môže byť veľký problém, ak chce cestujúci počas cesty napríklad počúvať hudbu či použiť svoj telefón ako internetový hotspot pre notebook alebo tablet. Presne toto je však niečo, čo sa má v dohľadnej dobe zlepšiť. Háčik je len v tom, že to vo väčšej miere netýka slovenských vlajkov, ale tých českých. O téme informuje portál Živé.sk.
České dráhy sa rozhodli výrazne zlepšiť dostupnosť mobilného signálu v osobných vlakoch. Docieliť to majú laserovou úpravou okien vo viac ako 200 vozňoch, čo znamená, že efekt zmien by mal byť relatívne rozsiahly. Vďaka tejto úprave vraj budú okná schopné lepšie prepúšťať mobilný signál zvonka do vnútra vozňa, pričom sa očakáva zachovanie ako tepelných, tak aj tesniacich vlastností skla.
Podľa generálneho riaditeľa Michala Krapinca je táto technológia už používaná v niektorých súpravách InterJet a ComfortJet.
Drahý, no prínosný projekt
Laserová úprava má narušiť kovové vrstvy okien, čo povedie k zmene jednotného pokovovaného filmu na sieťovú štruktúru, ktorá, ako bolo spomenuté, umožní lepší prienik signálu a zároveň zachovanie tepelných vlastností. České dráhy vysvetlili, že v súčasnosti plánom túto úpravu aplikovať v 233 vozňoch radov, ktoré sa využívajú na vlakoch cezhraničných liniek a na hlavných českých koridoroch. Do istej miery by tak z nej mali ťažiť aj Slováci, ktorí často cestujú za české hranice.
Pochopiteľne, projekt to nebude lacný. Výška nákladov sa odhaduje na 33-miliónov Kč, čo v prepočte vychádza na vyše 1,3-milióna eur. Táto správa zároveň prichádza nedlho po tom, čo dopravca odštartoval tender na vybavenie niektorých vozňov opakovačmi 5G signálu, čo by malo zlepšiť 5G pokrytie v dotknutých vlakových súpravách. Konkrétne táto iniciatíva má byť zrealizovaná do konca budúceho roka.
A to stále nie je všetko. České dráhy taktiež obmieňajú zastarané Wi-Fi routery v 131 rýchlikových vozňoch, troch samostatne riadiacich vlakoch, 12 poschodových vlakoch Pražskej integrovanej dopravy a taktiež 49 vozňoch naprieč siedmich jednotiek RailJet. Prevádzka Wi-Fi by sa pritom nemala týkať len Českej republiky, ale aj Slovenska, Maďarska, Nemecka a Rakúska.
Inovovať sa bude aj na Slovensku
Čo sa týka Slovenska, tunajší Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb naznačil, že taktiež plánuje zlepšiť dostupnosť mobilného signálu v rámci vlakovej dopravy. Konkrétne tento projekt je však zrejme len v počiatočnom štádiu, nakoľko nám stále nie sú známe dôležité podrobnosti, vrátane výšky nákladov. Stojí však za zmienku, že o modernizácii Wi-Fi technológií v slovenských vlakoch prehovorila aj Železničná spoločnosť Slovensko.(ZSSK).