Spoločnosť Bosch predstavila na veľtrhu IAA Transportation 2024 v Hannoveri revolučnú technológiu, ktorá by mohla zmeniť budúcnosť dopravy. Ide o koncept spaľovacieho motora, ktorý namiesto tradičných palív využíva vodík. Táto inovácia prináša možnosť zachovať spaľovacie motory aj v bezemisnej budúcnosti.
Hoci myšlienka spaľovania vodíka v motoroch nie je úplne nová, v minulosti nebola dopyt po takomto riešení dostatočne silná. Automobilky sa spoliehali na overené palivá ako benzín a nafta. Dnes však, s rastúcim tlakom na znižovanie emisií, získava táto technológia na význame.
Ako to funguje?
Základom inovácie je nový vstrekovač vodíka priamo do valcov motora. Bosch sa zameral na vývoj palivového systému, pričom využil svoje dlhoročné skúsenosti v tejto oblasti. Výrobcovia automobilov môžu tento systém integrovať do existujúcich dieselových motorov s potrebnými úpravami, ako je modifikácia hlavy valcov či sacieho systému.
Výhody vodíkového spaľovacieho motora
- Využitie existujúcich výrobných kapacít: Automobilky môžu adaptovať svoje súčasné motory, čo znižuje náklady a urýchľuje uvedenie na trh.
- Dlhá životnosť: Motory sú navrhnuté tak, aby vydržali až 1,6 milióna kilometrov, čo je obzvlášť dôležité pre nákladné vozidlá a stavebné stroje.
- Nižšie emisie: Hoci motor produkuje emisie, sú výrazne nižšie v porovnaní s tradičnými palivami. Cieľom je maximálne sa priblížiť k nulovým emisiám.
Bosch predpokladá, že táto technológia nájde uplatnenie najmä v ťažkých vozidlách, ako sú nákladné automobily, kamióny a stavebné stroje. V týchto segmentoch je plná elektrifikácia komplikovaná kvôli veľkým nárokom na výkon a dojazd. Vodíkový spaľovací motor tak ponúka efektívne riešenie.
Emisie a environmentálny dopad
Aj keď vodíkový motor produkuje určité emisie, sú výrazne nižšie než pri spaľovaní fosílnych palív. Bosch pracuje na tom, aby motory spĺňali najprísnejšie emisné normy. Súčasťou systému sú aj filtre pevných častíc, SCR katalyzátory a vstrekovanie AdBlue na ďalšie znižovanie škodlivín.
Podľa informácií spoločnosti Bosch by vodíkové spaľovacie motory s priamym vstrekovaním mohli byť dostupné už do dvoch rokov. Momentálne prebieha vývoj a testovanie, pričom niektorí výrobcovia už skúšajú túto technológiu vo svojich flotilách. Konkrétne mená automobiliek však zatiaľ neboli zverejnené.
Táto inovácia naznačuje, že spaľovacie motory nemusia úplne zmiznúť v prospech elektrických pohonov. Vodíkový spaľovací motor by mohol byť alternatívou tam, kde elektrifikácia nie je praktická. Cieľom je dosiahnuť bezemisnú dopravu, a čím viac možností bude k dispozícii, tým rýchlejšie sa to podarí.
Technológia spaľovania vodíka v motoroch môže predstavovať významný krok smerom k udržateľnej doprave. Bosch ukazuje, že inovácie v oblasti tradičných pohonných jednotiek sú stále možné a môžu priniesť riešenia pre výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel.