Tankovanie sa v poslednom období stáva čoraz stresujúcejšou záležitosťou. Samozrejme, dôvodom sú rastúce ceny. Pokiaľ ide o benzín, ten tankujeme najdrahšie zo všetkých krajín V4 (podľa mBenzin.cz), pričom chváliť sa nemôžeme ani cenami nafty. Tankovanie pritom môže byť veľmi nákladná záležitosť aj v prípade, že sa vydáte do cudziny, presnejšie do krajiny mimo eurozóny.
Práve v týchto krajinách mnoho Slovákov robí nejednu zásadnú chybu, čo sa týka tankovania. A v ich dôsledku mnohokrát zbytočne prichádzajú o desiatky eur.
Jedným z problémov je napríklad výmenný kurz. V eurozóne nás nemusí priveľmi trápiť, keďže všetky krajiny, ktoré sú jej členom, používajú jednu a tú istú menu, čiže euro. Krajiny, ktoré sa nenachádzajú v eurozóne, zvyčajne používajú vlastné meny. Pre príklad pritom nemusíme chodiť ďaleko – v Maďarsku majú forinty, v Česku koruny, v Poľsku zloté.
Keď tankujeme v týchto krajinách, často na úhradu používame domácu platobnú kartu, čiže kartu priradenú k účtu vedenom v eurách. Vieme totiž, že čiastka sa automaticky prepočíta podľa výmenného kurzu na menu, ktorá je zákonným platidlom v danom štáte. No žiaľ, tento výmenný kurz pre nás nemusí byť vždy úplne výhodný.
Výmenný kurz je pritom iba jednou z vecí, na ktorú si treba dávať pri tankovaní za hranicami Slovenska pozor.
Vyvarujte sa čerpacím staniciam pri diaľniciach
Ak chcete čo najviac ušetriť na tankovaní v cudzích krajinách, skúste sa vyhýbať čerpacím staniciam, ktoré sa nachádzajú pri diaľniciach. Tie totiž zvyčajne ponúkajú pohonné hmoty za vyššiu cenu. Topspeed.sk uvádza, že napríklad v Rakúsku (čo je krajina eurozóny), sa nafta na čerpacích staniciach v blízkosti diaľnic predáva až za 2,35 eura na liter. Akonáhle sa presunieme ďalej od diaľnic, ceny klesajú až na 1,61 eura na liter.
Rakúsko je len jeden z mnohých príkladov, kde platia takéto výrazné cenové rozdiely. Ak sa teda chystáte do cudziny, skúste tankovať na bežných čerpacích staniciach, ktoré sa nachádzajú v mestách alebo v ich blízkosti.
Nebojte sa povedať „nie“
Ak sa chystáte autom na dovolenku do vzdialenejšej destinácie, ktorá má prístup k moru, dajte si pri tankovaní pozor na obslužný personál. Býva zvykom, že akonáhle zastavíte na čerpacej stanici a vystúpite z auta, privíta vás vysmiaty zamestnanec, ktorý vám ponúkne, že natankuje za vás.
To sa môže hodiť napríklad v prípade, že čerpacia stanica ponúka mnoho rôznych typov palív, a vy jednoducho nemáte čas alebo chuť ich lúštiť. Treba však mať na pamäti, že táto lákavá služba nebýva vždy zadarmo.
Môže sa stať, že natankujete plnú nádrž, pričom už vopred máte ako-tak vypočítané, koľko vás to bude stáť. Keď však prídete k pokladni, zistíte, že skutočná cena je citeľne vyššia. Dôvod? Poplatok za obsluhu.
Ak teda navštívite čerpaciu stanicu, ktorá má vlastnú obsluhu, radšej sa vopred spýtajte, či sa za ňu pripláca, a ak áno, tak koľko. Ak sa vám odpoveď nebude páčiť, obsluhe jednoducho poviete nie a natankujete si sami. Aj takto sa dá ušetriť.
Veľmi „poctivé“ je v tomto napríklad Taliansko, kde sa bežne uhrádza poplatok s názvom „servito“. Jeho výška sa môže pohybovať až okolo 20 centov na liter, takže ak natankujete 50 litrov, priplatíte si 10 eur. Je však pravda, že tento príplatok vám môže byť naúčtovaný aj v prípade, že sa rozhodnete tankovať sami . napríklad ak zastavíte autom na vyhradenom mieste, na ktoré sa vzťahuje vždy.
Pozor na výmenné kurzy
Na záver tu máme už spomínaný výmenný kurz, ktorý sa týka krajín s vlastnou menou, teda krajín, kde sa neplatí eurom. Keď v takejto krajine natankujete, prídete ku kase a priložíte platobnú kartu k terminálu, dosť možno sa vám naskytnú dve možnosti platby. Jedna možnosť je platba prostredníctvom služby DCC, druhá možnosť je platba v lokálnej mene.
DCC znamená Dynamic Currency Conversion, po slovensky „dynamický prevod ceny“. Ide o prevod prostredníctvom fixného výmenného kurzu. Táto možnosť sa môže zdať lákavejšia, no v skutočnosti zvyčajne býva menej výhodná. Viac sa vám teda oplatí zaplatiť v lokálnej mene.