Parížska radnica uvažuje o znížení maximálnej povolenej rýchlosti na svojom známom mestskom okruhu Périphérique z aktuálnych 70 km/h na 50 km/h. Tento krok má byť súčasťou snahy o zlepšenie životných podmienok pre približne 500 000 obyvateľov, ktorí žijú v blízkosti tejto rušnej komunikácie, informoval server startstop na základe informácií z nemeckého ADAC.
Starostka Paríža Anne Hidalgo verí, že zníženie rýchlosti pomôže znížiť hlukovú záťaž a emisie z dopravy, čo prispeje k lepšej kvalite ovzdušia v meste. Okruh Périphérique, ktorý meria 35 kilometrov, denne využíva viac ako milión vozidiel, čo z neho robí jednu z najrušnejších ciest v Európe.
Odporcovia však nie sú ticho
Návrh však narazil na odpor zo strany motoristov a niektorých politických oponentov. Kritici tvrdia, že zníženie rýchlosti môže zhoršiť plynulosť dopravy, najmä v čase mimo dopravných špičiek, keď je premávka plynulejšia. Upozorňujú tiež na možné problémy s vymáhaním nového rýchlostného limitu a na riziko vysokých pokút pre vodičov, ktorí by ho neúmyselne prekročili.
Počas rannej a popoludňajšej špičky sa na Périphérique často tvoria zápchy, pričom priemerná rýchlosť vozidiel je už teraz pod úrovňou 70 km/h. Zástancovia zmeny preto argumentujú, že zníženie rýchlostného limitu v týchto obdobiach nebude mať výrazný vplyv na plynulosť dopravy, ale môže pozitívne ovplyvniť životné prostredie.
Opatrenie ešte nebolo definitívne schválené a podlieha ďalšiemu posúdeniu zo strany mestských orgánov a legislatívcov. Debata o znížení rýchlosti vyvolala v Paríži rozsiahle diskusie a rozdielne názory medzi obyvateľmi aj odborníkmi na dopravu.
Vo veľkým mestách je to trend
Paríž nie je jediným mestom, ktoré zvažuje podobné opatrenia. Vo viacerých metropolách po celom svete sa zavádzajú nižšie rýchlostné limity s cieľom zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť kvalitu života obyvateľov. Napríklad v Bratislave bol v niektorých častiach mesta znížený rýchlostný limit na 30 km/h.
Zostáva otázne, či sa Parížu podarí nájsť kompromis medzi potrebou ochrany životného prostredia a požiadavkami vodičov na efektívnu dopravu. Ak bude opatrenie schválené, môže to byť významný krok smerom k udržateľnejšiemu mestskému prostrediu, no zároveň si vyžiada adaptáciu zo strany motoristov.
Zníženie rýchlosti na Périphérique je komplexná téma, ktorá si vyžaduje zváženie viacerých aspektov. Výsledok rozhodnutia môže ovplyvniť nielen život obyvateľov Paríža, ale aj slúžiť ako precedens pre ostatné mestá hľadajúce riešenia na zlepšenie kvality života v mestských oblastiach.