Na Slovensku stúpnu ceny diaľničných známok. Najviac si máme od budúceho roka priplatiť za ročnú, resp. 365-dňovú známku, a to 90 eur namiesto súčasných 60 eur. Pochopiteľne, táto zmena mnohých neteší. Ako píše server Topspeed.sk, štát má pre svoje konanie vysvetlenie. Háčik je v tom, že toto vysvetlenie nedáva úplne logiku.
Ak náhodou neviete, vláda má od budúceho roku zvýšiť ceny viacerých diaľničných známok. Ako bolo spomenuté, najviac má zdražieť známka s 365-dňovou platnosťou, a to zo 60 eur na 90 eur. Čo sa týka mesačnej známky, pri tej sa vraj cena nezmení, a teda by mala aj naďalej činiť 17 eur. 10-dňová známka by dokonca mala zlacnieť, a to z 12 eur na 10,80 eura. Žiaľ, jednodňová známka by mala zdražieť, konkrétne z 5,40 eura na 8,10 eura. Tieto zmeny majú byť súčasťou širšej stratégie štátu s cieľom získať dodatočné finančné prostriedky pre štátny rozpočet.
Štát má argumenty
Igor Chima, štátny tajomník rezortu dopravy, uviedol, že 90 eur za ročnú diaľničnú známku je čiastka, ktorá bola vyhodnotená ako prijateľná pre motoristov. Podotkol, že v porovnaní s blízkymi krajinami, menovite Rakúskom, Českom, Maďarskom a Slovinskom, budeme stále mať najlacnejšiu 365-dňovú známku.
Choma taktiež zdôraznil, že štát nedávno vyňal mestské obchvaty zo spoplatnených úsekov diaľnic. A treba poznamenať, že toto tvrdenie je rozhodne pravdivé. Rovnako však treba poukázať na to, že vláda pôvodne toto rozhodnutie argumentovala tým, že ide o opatrenie určené predovšetkým pre osoby, ktoré by si diaľničnú známku aj tak nekúpili. Inak by cestovali po cestách „nižšieho významu“, čo by mohlo viesť k ich preťaženiu. Takto boli motivovaní k využívaniu diaľnic, čo malo zefektívniť, resp. zrýchliť premávku.
Háčik je v tom, že zdraženie diaľničných známok tomuto úmyslu priamo odporuje. Vyššie cena totiž môžu motoristov motivovať k tomu, aby namiesto diaľnic alebo rýchlostných ciest využívali okresné cesty. Presne takémuto scenáru chcel štát pôvodne zabrániť.
Lacnejšia, no len minimálne
V tomto bode sa môžeme vrátiť späť k porovnaniu nových cien slovenských diaľničných známok s blízkymi krajinami. Hoci je pravda, že ročná známka bude stále lacnejšia ako u našich susedov (Česko, Rakúsko, Maďarsko), rozdiely to nie sú vždy markantné.
Napríklad v Česku stojí diaľničná známka v prepočte okolo 92 eur, čo je len o 2 eurá viac, než koľko má po novom stať 365-dňová známka na Slovensku. A podobne je to aj v porovnaní s Rakúskom. Tu ročná známka vychádza na 96,40 eura.
Taktiež nemožno opomenúť skutočnosť, že Slovensko má k dispozícii oveľa menej kilometrov diaľnic, než Česko a Rakúsko. Ak by sme zohľadnili aj túto bilanciu, Slovensko by malo ďaleko od lacnej krajiny, pokiaľ ide o diaľnice.
A napokon treba spomenúť ešte jednu dôležitú vec – počet kilometrov nových diaľnic, ktoré v tomto roku pribudnú. Viete, koľko ich bude? Nula.
Vláda sa teda rozhodla justifikovať vyššie ceny diaľničných známok absolútne irelevantnými argumentmi, ktoré možno vyvrátiť buď to sedliackym rozumom, alebo rýchlym „googlením“.
Drahšie diaľničné známky majú primárne len jeden cieľ, a to pomôcť vláde s konsolidáciou verejných financií. V tomto smere už vláda schválila aj vyššiu základnú sadzbu dane z pridanej hodnoty. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.