Návšteva čerpacej stanice je niečo, čomu sa nevyhne žiadny motorista. Žiaľ, autá nejazdia na vzduch, ale na palivo, ktoré treba ako-tak pravidelne dopĺňať. Niektorí vždy udržiavajú nádrž plnú, niektorí jazdia až dovtedy, kým sa im na prístrojovom paneli nerozsvieti kontrolka rezervy. Z hľadiska údržby vozidla je výhodnejší skôr ten prvý prístup. Jazda na rezervu totiž predstavuje celkom vážne riziká, píše server Auto Trendy.
Pojmom „rezerva“ sa označuje stav, kedy objem paliva v nádrži motorového vozidla klesne pod kritickú hranicu. Vozidlá o tomto stave zvyknú informovať vodičov prostredníctvom oranžovej kontrolky na prístrojovom paneli, ktorá má zvyčajne podobu palivovej stanice.
Keď sa rozsvieti táto kontrolka, viete, že v nádrži máte málo paliva, a teda že budete môcť najazdiť už len pár desiatok kilometrov. V podstate vás teda upozorňuje na to, že je potrebné čím skôr navštíviť čerpaciu stanicu a doplniť nádrž.
Svieti rezerva? Pozor na následky
Mnohí vodiči však úplne nevedia, čo všetko sa spája s oranžovou kontrolkou rezervy. Myslia si, že jazda na rezervu je v poriadku, len musia navštíviť čerpaciu stanicu predtým, ako hladina paliva v nádrži klesne na nulu. To ale nie je úplne pravda. Jazda s takmer prázdnou nádržou môže z dlhodobého hľadiska viesť k rôznym technickým problémom vo vozidle.
Treba ešte spomenúť, že všeobecne sa rezerva rozsvieti vtedy, keď je v nádrži už len 10 percent maximálneho množstva paliva. Dajme tomu, že ak máte v aute 50-litrovú nádrž, kontrolka sa rozsvieti vtedy, keď vám ostáva približne 5 litrov paliva. Ak vytvoríme rovnicu, pri ktorej je priemerná spotreba 6 litrov na 100 km jazdy, po rozsvietení výstražnej kontrolky sa v nádrži nachádza dostatok paliva na niečo vyše 80 km jazdy. Samozrejme, presný dojazd závisí aj od toho, akým spôsobom daný vodič jazdí.
Ako automobilky, tak aj mechanici odporúčajú, aby vodiči vždy udržiavali hladinu paliva v nádrži nad hranicou rezervy. Obecne sa považuje za najlepší scenár, ak hladina paliva nikdy neklesne pod štvrtinu maximálneho objemu nádrže. V opačnom prípade hrozia celkom vážne dôsledky.
Upchatý či rozpálený filter
Svietiaca rezerva nepredstavuje riziko len v tom, že nemusíte dôjsť do cieľovej destinácie. V prípade, že sa v nádrži nachádza veľmi málo paliva, palivové čerpadlo začne z nádrže odoberať všetky usadené nečistoty, ktoré sa tu v priebehu času nahromadili. Ak je týchto nečistôt príliš veľa, čerpadlo sa môže upchať, čo vedie k potrebe urýchlenej návštevy servisu.
Je tu však ešte jedna hrozba, pokiaľ ide o palivové čerpadlo. Niektoré čerpadlá využívajú palivo na chladenie svojho systému. To znamená, že keď je v nádrži málo paliva, nemajú sa ako chladiť, a teda môže dôjsť k ich prehriatiu.
Pochopiteľne, nie vždy sa človek dokáže vyhnúť rozsvieteniu kontrolky rezervy. Ak ale máte tú možnosť, radšej sa jej snažte vyvarovať. Budete mať pokoj na duši, že dôjdete tam, kam potrebujete, ako aj že bránite čerpadlo pre upchatím alebo prehrievaním.