Od januára 2025 vstúpia do platnosti nové emisné pravidlá Európskej únie, ktoré významne ovplyvnia používanie naftových vozidiel. Tieto pravidlá zasiahnu milióny áut s naftovým pohonom, vrátane tých, ktoré aktuálne spĺňajú prísne emisné normy Euro 5 a Euro 6. Táto zmena vyvoláva mnoho otázok a obáv u vodičov a automobilového priemyslu v celej EÚ, informoval Bild.
Zmena metodiky merania emisií
Hlavnou príčinou zmeny je nová metodika merania emisií, ktorá bude vyžadovať meranie za reálnych jazdných podmienok, na rozdiel od doterajšieho merania na stacionárnych staniciach. V súčasnosti sa emisie merajú pri voľnobehu, keď je vozidlo v kľude a technik pripevní zariadenie na odsávanie výfukových plynov, aby zmeral percento emisií. Tento postup sa má výrazne zmeniť.
Nové pravidlá zohľadnia skutočnú jazdu vozidiel, čo znamená, že emisné hodnoty budú musieť byť splnené aj pri jazde po komunikáciách. To môže spôsobiť, že vozidlá, ktoré spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6 v laboratórnych podmienkach, ich v reálnych podmienkach splniť nemusia.
Zákaz pre 8,2 milióna naftových áut. Len v Nemecku
Nemecko, ako jedna z automobilových veľmocí, s novými pravidlami vyjadrilo zásadný nesúhlas. Nemecký minister dopravy Volker Wissing dokonca napísal list predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen, v ktorom žiada o zrušenie týchto pravidiel, ktoré považuje za neodôvodnené a škodlivé pre automobilový sektor. Podľa ministra by nové pravidlá mohli v Nemecku z prevádzky vyradiť až 8,2 milióna naftových áut.
Európska únia má ambíciu do roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi. Tento plán však vyvoláva obavy o dostatok času na úplnú transformáciu európskeho vozového parku a vybudovanie potrebnej infraštruktúry pre elektromobily. Desať rokov je relatívne krátka doba na takúto zásadnú zmenu, a preto existuje možnosť, že tento termín bude opäť posunutý.
Dopady na automobilový priemysel
Zavedenie nových emisných pravidiel predstavuje výzvu pre automobilový priemysel, ktorý musí investovať do vývoja nových technológií a adaptácie existujúcich modelov. Prechod na prísnejšie normy si bude vyžadovať značné úsilie a financie od výrobcov áut.
Výrobcovia budú musieť inovovať svoje modely tak, aby spĺňali nové požiadavky na emisie, čo môže viesť k zvýšeniu cien áut a zníženiu dostupnosti niektorých modelov. Tento vývoj môže mať za následok aj zvýšenie záujmu o alternatívne pohony, ako sú elektromobily alebo hybridy, čo môže urýchliť transformáciu trhu.