V posledných dňoch sa na český Energetický regulačný úrad (ERÚ) začali obracať ľudia, ktorí sa stali obeťami podvodných telefonátov. Volajúci, často automatický hlas, tvrdil, že ide o vymáhanie pokuty zo strany ERÚ a varoval, že v prípade nezaplatenia bude nasledovať súdny proces. ERÚ však upozorňuje, že ide o podvod, pretože nemá právomoc ukladať pokuty bežným spotrebiteľom, a teda ani nemôže vymáhať žiadne finančné čiastky, upozorňuje iDnes.
Po telefonáte prišla SMS-ka
Po úvodnom telefonáte obete často dostali SMS správu s odkazom na údajné bližšie informácie. Tento odkaz smeroval na falošnú webovú stránku, ktorá sa na prvý pohľad mohla podobať na oficiálnu stránku ERÚ, avšak mala inú doménu, zvyčajne s koncovkou „eu“.
ERÚ na podvod reagoval okamžite. Na svojom webe a na sociálnych sieťach zverejnil varovanie a odporúčanie, ako sa v takýchto prípadoch zachovať. „Ak sa stanete cieľom takzvaného vishingu, odporúčame neodpovedať na požiadavky z telefonátu, zablokovať volajúceho, ignorovať všetky odkazy zo správ a hlavne neplatiť žiadne „pokuty“,“ uviedol úrad.
Úrad radí: Okamžite kontaktujte banku
Pokiaľ niekto už zaplatil, ERÚ radí okamžite kontaktovať banku a zastaviť všetky odchádzajúce transakcie smerujúce na podvodné účty. Následne je potrebné obrátiť sa na políciu.
Aj keď úrad sám o situácii informoval políciu, zatiaľ nie sú známe prípady, kedy by niekto podvodníkom skutočne zaslal peniaze. Je dôležité zdôrazniť, že ERÚ nemá žiadnu zákonnú právomoc ukladať pokuty bežným spotrebiteľom a ani vymáhať od nich peniaze.