Na Slovensku sa v posledných rokoch výrazne zvýšil počet podvodných správ, ktoré sú zasielané súkromným aj firemným klientom cez e-mail, SMS správy alebo rôzne aplikácie. Podvodné správy často využívajú metódu phishingu a majú za cieľ získať citlivé údaje alebo neoprávnene získavať peniaze. Aktuálne sa najčastejší podvod týka najmä diaľničných známok, ktoré sú aktuálne mimoriadne citlivou témou.
Falošné SMS od NDS
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) oznámila, že zaznamenala viacero prípadov podvodných SMS správ týkajúcich sa diaľničných známok. Správy tvrdia, že ide o nevyplatené faktúry, pokuty alebo doplatky za diaľničné známky a vyzývajú používateľov, aby prostredníctvom odkazu na mobilnom telefóne zaplatili falošné dlhy.
Oficiálne komunikačné kanály NDS
NDS potvrdzuje, že oficiálne SMS správy posiela len cez overeného poskytovateľa služieb eznamka.sk a len v nasledujúcich troch prípadoch:
- Pri podaní žiadosti o opravu diaľničnej známky
- Pri zakúpení novej diaľničnej známky
- Tri dni pred vypršaním platnosti aktuálnej diaľničnej známky
Oficiálne správy obsahujú jasné informácie a nikdy neobsahujú odkazy na externé webové stránky.
Ako rozpoznať podvodnú SMS správu
Aby ste sa vyhli podvodu, dodržujte nasledujúce odporúčania:
- Overte odosielateľa: Oficiálne správy od NDS prichádzajú len z čísla s predvoľbou +421
- Neotvárajte odkazy: Ak správa obsahuje odkaz na webovú stránku, ktorá nevedie na eznamka.sk alebo nds.sk, ide pravdepodobne o podvod
- Buďte opatrní: Ignorujte správy, ktoré vás vyzývajú k rýchlym platbám alebo obsahujú nežiaduce odkazy
NDS apeluje na všetkých cestujúcich, aby boli ostražití a v prípade pochybností kontaktovali oficiálne kanály spoločnosti. Spoločnosť tiež posilnila komunikáciu cez sociálne siete, webovú stránku a mobilnú aplikáciu Ideme vlakom, ktorá teraz poskytuje dôležité informácie prostredníctvom push notifikácií.