Jednou z hlavných oblastí, u ktorých sa krajiny snažia znížiť ekologickú záťaž, je osobná doprava. Napríklad Európska únia (EÚ) oznámila zákaz predaja nových vozidiel produkujúcich emisie, resp. spaľovákov, od roku 2035. Opatrení na zníženie negatívneho vplyvu segmentu na životné prostredie je však omnoho viac. Jedno také od 1. januára 2024 začalo platiť aj u našich českých susedov.
Dvojnásobok biozložky
E10 obsahuje až 10 % čistého liehu, čiže etanolu, čo je dvojnásobok v porovnaní s terajším štandardom (5 %). Už od budúceho roku má byť súčasťou benzínu Natural 95 na väčšine čerpacích staníc v Českej republike. Etanol pre E10 je získavaný alkoholovým kvasením z rastlín obsahujúcich väčšie množstvo škrobu, akými sú napríklad zemiaky, kukurica či obilie.
O novom type benzínu s vyšším podielom tzv. biozložky sa pôvodne začalo hovoriť už dávnejšie, no za posledné roky o ňom padla zmienka len veľmi vzácne. Teraz to je oficiálne – podiel Etanolu v palive sa navýši dvojnásobne, a to už od Nového roku.
„Od 1. januára 2024 začali na českom území distribuovať automobilový benzín BA95 s označením E10. Prechod na toto palivo je významným krokom na ceste k emisnej neutralite. Výrazne znižuje emisie skleníkových plynov, nakoľko obsahuje až 10 % obnoviteľného paliva vyrábaného z hmoty či odpadu organického pôvodu,“ vysvetlil Tomasz Wiatrak, riaditeľ poľskej skupiny Orlen Unipetrol. Plošné zavedenie E10 potvrdila aj česká akciovka MOL, ktorá v krajine prevádzkuje vyše 300 000 čerpacích staníc.
Nebude vhodný pre všetkých
Táto zmena poteší najmä planétu a ľudí, ktorí orodujú za zlepšenie prístupu dopravného segmentu k životnému prostrediu. Ekologickejšia prevádzka však nepríde bez dane. Žiaľ, vypýta si ju na nie veľmi malej skupiny vodičov. Palivo E10 totiž nemusí byť vhodné pre staršie vozidlá, konkrétne pre modely vyrobené pred rokom 2005, kedy vstúpila do platnosti norma Euro 4.
10-percentný obsah etanolu je maximálna hranica, ktorú výrobcovia odporúčajú pre vozidlá staršie ako 18 rokov. Ide teda o kritickú úroveň, čo u mnohých vyvoláva obavy z možných následkov. „Takéto palivá môžu spôsobiť problémy s pojazdnosťou a poškodenie palivového systému, ovládacieho systému motoru a systému regulácie emisií,“ píše magazín Autosalon.
Extrémne ohrozenou skupinou sú tí, ktorí vlastnia staršie vozidlo a používajú ho len občas. „Už pri súčasnom naturale EU s obsahom liehu do 5 % môžu nastať problémy s dlhodobým skladovaním, maximálna odporúčaná lehota sú tri mesiace. Problémom akéhokoľvek paliva obsahujúceho lieh je totiž jeho dlhodobá stabilita, lieh má snahu viazať vodu zo vzdušnej vlhkosti. Ďalším nebezpečenstvom pri používaní palív obsahujúcich etanol je korózia – a to najmä palivového systému, spaľovacieho priestoru a výfuku,“ varuje Miloslav Knap, šéf servisných služieb v Aures Holdings.
Konkrétne v oblasti palivového systému môže E10 u starších vozidiel spôsobiť poškodenie gumových tesnení a hadíc, z ktorých lieh vysáva zmäkčovadlá. Hadice tak krehnú, čo môže viesť k ich popraskaniu. Oxidovať potom môžu aj kovové potrubia pre vedenie paliva.
„Podobne sa môžeme stretnúť s problémami pri studených štartoch a taktiež so zníženým výkonom a vyššou spotrebou paliva. Starších motorov s karburátormi sa týka najmä zníženie výkonu. Novšie motory, riadené lambda sondou, mávajú vyššiu spotrebu – lieh je menej výhrevný ako benzín a kvôli zachovaniu výkonu riadiaca jednotka posiela do palivového systému viac paliva,“ dodáva Knap.
Nové palivo E10 sa teda neodporúča tankovať do vozidiel, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005. Existuje však výnimka, a to pre vozidlá značky Alfa Romeo. Pri tých je možné tankovať palivo s vyšším obsahom etanolu až od roku výroby 2011.
Aké sú možnosti?
Tí, ktorí vlastnia vozidlá s rokom výroby pred 2005, resp. 2011, majú dve možnosti. Buď to si môžu zakúpiť novšie vozidlo, ktoré si s E10 porozumie, alebo môžu tankovať drahšie prémiové palivá, akým je napríklad Natural 98, ktoré neobsahujú biozložku.
„Majiteľom starších vozidiel odporúčame, aby navštívili autorizovaných dealerov a požiadali ich o informáciu, či je možné ich vozidlo prevádzkovať na benzín E10. Všetkým, ktorých sa to týka, potom odporúčame prejsť na prémiové palivo 98 až 100 oktánov, kde je etanol nahradený zložkou ETBE, pretože táto zložka netrpí takými neduhmi ako etanol,“ hovorí Knap.