Šoférovanie auta nie je až tak jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Skúsenejší vodiči totiž vedia, že počas jazdy treba dávať pozor nielen na zdravie seba a ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj na zdravie svojho vozidla. Šetrná a efektívna jazda je kľúčom k dlhšej životnosti každého auta. Preto ju rozhodne nie je dobré zanedbávať.
Ako píše server Vedelisteze.sk, motoristi si často lámu hlavu nad mnohými otázkami spätými so šoférovaním, vrátane otázky týkajúcej sa jazdy pri nízkych otáčkach. Mnohí majú na ňu nesprávnu odpoveď, kvôli čomu de facto zbytočne uberajú životnosť svojmu vozidlu, a teda si rovnako zbytočne účtujú nadbytočné náklady.
Takže aká je správna odpoveď. Oplatí sa viac jazda pri nízkych, alebo pri vysokých otáčkach?
Nízke otáčky znamenajú viac rizík, než by ste si mysleli
Nebudeme vás príliš dlho napínať, vášmu autu jazda pri nízkych otáčkach škodí. Keď jazdíte na nízkych otáčkach, motor duní a vibruje. A práve vibrácie sú tým hlavným problémom. Vedú totiž k zrýchlenému opotrebeniu dvojhmotového zotrvačníka a spojky. Veľmi potom neprospievajú ani iným komponentom, vrátane kľukového hriadeľa.
Problémov spojených s jazdou pri nízkych otáčkach je však viacero. Týka sa to aj tých, ktorí majú auto s priamym vstrekovaním paliva. Tento systém sa opiera o vstrekovanie paliva priamo do valca motora, kde sa mieša so vzduchom a následne sa zapáli z iskry zapaľovacej sviečky. Pri nižších otáčkach sa však vzduch vo valcoch nevíri tak dobre, ako pri vyšších otáčkach. Výsledkom toho je rýchlejšia tvorba uhlíkových usadenín, ktoré môžu poškodiť motor. Okrem toho môžu usadeniny viesť k zlyhávaniu zapálenia zmesi a zníženiu výkonu. Viac sa to týka naftových vozidiel, ktoré sú na dlhodobú jazdu pri nízkych otáčkach háklivejšie.
Otáčky motora potom priamo ovplyvňujú aj ďalšie komponenty, vrátane olejových a vodných čerpadiel – cirkulácia chladiacej kvapaliny a oleja. To znamená, že keď sa motor točí príliš pomaly, môže sa prehrievať, čo znamená rýchlejšie opotrebenie.
Čo keď sú otáčky príliš vysoké?
Samozrejme, problémom je aj častá jazda pri príliš vysokých otáčkach. Aj pri tých môže dôjsť k prehriatiu motora, keďže vysoké otáčky produkujú viac tepla. Prehriaty motor potom vedie k nadmernému opotrebovaniu ďalších súčiastok. Nájdeme medzi nimi napríklad piesty, ventily alebo ložiská. Tlačenie motora „na doraz“ taktiež môže vieš k prasknutiu alebo zlomeniu ojnice, čo de facto znamená smrť motora.
Takže na akých otáčkach treba jazdiť?
Každé auto je iné, a teda neexistuje jednotná miera otáčok, ktorá by platila pre všetky vozidlá. Všeobecne sa však pri benzínových autách považuje za ideálne rozmedzie okolo 2 000 až 3 000 otáčok za minútu. Pri naftových motoroch sú hranice o čosi nižšie – 1 500 až 2 500 otáčok za minútu.
Skúste počas jazdy počúvať, ako vaše auto reaguje na konkrétne otáčky. Zvyčajne sa dá potreba preradenia rýchlosti, teda úpravy otáčok, vyvodiť z hlasitosti motora. Ak príliš reve a cítite, že sa začína triasť, treba otáčky znížiť. Ak motor doslova poskakuje a lapá po dychu, treba otáčky, naopak, pridať.