Kalifornskí hasiči museli na uhasenie požiaru elektrického kamiónu Tesla Semi, ktorý vypukol po nehode na diaľnici I-80 východne od Sacramenta, použiť až 190 000 litrov vody. Informovala o tom americká Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) vo svojej predbežnej správe.
Incident sa stal 19. augusta o 3:13 hodine ráno, keď kamión zišiel z vozovky pri prejazde zákrutou, narazil do dopravnej značky a následne do stromu. Vodič vyviazol bez zranení, no bol prevezený do nemocnice na pozorovanie.
Horela 900 kWh batéria
Batéria s kapacitou 900 kWh, ktorá poháňa elektrický kamión, sa pri nehode vznietila a dosiahla teplotu až 538 °C. Požiar sprevádzali aj toxické výpary, čo komplikovalo zásah hasičov. Plamene sa podarilo dostať pod kontrolu až neskoro popoludní, pričom hasiči museli neustále ochladzovať vozidlo veľkým množstvom vody. Spoločnosť Tesla na miesto vyslala svojho technického experta, aby pomohol s posúdením rizika vysokého napätia a bezpečnosti pri hasení.
Diaľnica bola znovu otvorená až o 19:20, teda viac ako 16 hodín po nehode. Počas zásahu bolo tiež nasadené lietadlo, ktoré z preventívnych dôvodov aplikovalo hasiaciu látku v bezprostrednom okolí miesta nehody.
Požiare batérií sú pre hasičov a záchranárov nebezpečné
NTSB vyslala tím vyšetrovateľov, aby preskúmali riziká požiaru spojené s veľkými lítium-iónovými batériami v elektrických vozidlách. „Všetky aspekty tejto nehody sú predmetom vyšetrovania, kým NTSB určí pravdepodobnú príčinu,“ uviedla agentúra vo svojom vyhlásení. NTSB má právomoc len odporúčať bezpečnostné opatrenia, nemá však vykonávacie právomoci.
Táto udalosť pravdepodobne vyvolá rozsiahlu diskusiu medzi odborníkmi aj verejnosťou o bezpečnosti elektrických vozidiel s veľkokapacitnými batériami. Už v roku 2021 NTSB dospela k záveru, že požiare batérií predstavujú riziko pre záchranárov a že pokyny výrobcov týkajúce sa hasenia takýchto požiarov nie sú dostatočné.