Obchodné vzťahy medzi Čínou a západnými veľmocami sú aktuálne napnuté. V prípade Spojených štátov sú problémom početné reštrikcie, ktoré obmedzujú šírenie čínskych technológií. V prípade Európskej únie (EÚ) sú problémom najmä vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov. K navýšeniu dovozných ciel pre elektrické vozidlá čínskej výroby plánujú už dlhšiu dobu pristúpiť aj Spojené štáty. Peking ich však varuje, aby to nerobili, informuje denník Teraz.sk.
Pôvodne mali vyššie clá zo strany Spojených štátov nadobudnúť platnosť už dávnejšie, avšak vláda obdržala množstvo pripomienok, ktoré bolo najskôr potrebné adresovať. Clá plánujú navýšiť výraznejšie ako EÚ, konkrétne na 100 percent.
Pochopiteľne, Peking túto prognózu neberie na ľahkú váhu. Robí všetko pre to, aby sa nikdy nestala realitou. Nedlho predtým, ako má vláda Spojených štátov oznámiť definitívne navýšenie ciel, Čína poslala stručný, no za to celkom jasný odkaz. Požaduje zrušenie všetkých ciel na čínsky tovar.
Debaty a odklady
Bidenova administratíva má oznámiť výšku nových ciel ešte tento mesiac. Očakáva sa, že ponechá v platnosti clá, ktoré boli zavedené ešte za vlády Donalda Trumpa, a zároveň pridá nové clá na kľúčové čínske produkty. Medzi nimi by mali byť aj zmienené celá na dovoz čínskych elektromobilov, ale aj clá na dovoz počítačových čipov. Konkrétne tie by sa mali stúpnuť na 50 percent.
Úrad amerického obchodného zástupcu (USTR) prvýkrát odložil zavedenie vyšších ciel ešte koncom júla, a to s vysvetlením, že potrebuje viac času na analýzu všetkých pripomienok zo strany priemyslu, ktorých v tom čase bolo vyše tisíc. Nový termín stanovil na 31. augusta, no ani vtedy neboli oznámené vyššie clá.
Namiesto toho bol oznámený ďalší odklad, a to po tom, čo Jake Sullivan, poradca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť, odcestoval do Číny, kde rokoval s čínskymi predstaviteľmi, vrátane prezidenta Si Ťin-pchinga. Obidve strany sa zhodli na jednej dôležitej veci – je potrebné adekvátne riadiť americko-čínske vzťahy. Slovo „adekvátne“ však zrejme pre Spojené štáty znamená niečo iné, ako pre Čínu.
Stojí za zmienku, že čínsko-americká obchodná a pracovná skupina by mala už pozajtra, teda 7. septembra, zorganizovať ďalšie stretnutie, tentokrát v meste Tchien-ťin nachádzajúcom sa na severe Číny. Počas tohto stretnutia by mali zúčastnené strany rokovať o rôznych témach. Hovoriť by sa malo aj o obavách spätých s hospodárskou a obchodnou politikou.
Ochrana domácich
Ako bolo uvedené pár odsekov vyššie, Čína od Spojených štátov požaduje zrušenie ciel na všetky tovary. Netýka sa to teda iba elektromobilov. Ide však o „náročnú“ žiadosť, pri ktorej je otázne, či na ňu Spojené štáty pristúpia. Závisieť to zrejme bude aj od výsledkov nadchádzajúcich rokovaní.
Vyššie clá na čínske elektromobily zo strany Spojených štátov a EÚ rozhodne nie sú Pekingu po chuti. Elektromobilita sa tu začala rapídne rozmáhať po tom, čo sa ju vláda rozhodla masívne dotovať. Čínski výrobcovia tak majú oveľa menej nákladnejšiu výrobu, čo im umožňuje nastavovať nižšie ceny ako európski či americkí konkurenti. Samozrejme, uľahčuje im to aj vývoz do zahraničia.
Práve cenovo dostupnejší vývoz vyvolal u expertov obavy. Keďže môžu čínski výrobcovia vyvážať za nižšie ceny, môžu za nižšie ceny aj predávať. Obávali sa teda scenáru, v ktorom by čínske elektromobily doslova zaplavili zahraničné, resp. americké a európske trhy, a uškodili tak domácim podnikom, ktoré nemajú možnosť tak výrazne redukovať ceny.
(Aj) kvôli týmto obavám EÚ zahájila antisubvenčné vyšetrovanie, ktoré nechala na starosti Európskej komisii (EK). Tá zistila, že čínska vláda nalieva do sektoru elektromobility obrovské čiastky. Blok sa tak rozhodol včas poistiť a prijal vyššie dovozná clá. Šplhajú sa takmer k 40 percentám.