Európsky trh s elektromobilmi čelí nečakaným problémom. Najnovšie údaje ukazujú, že v Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, došlo v auguste k poklesu predaja batériových vozidiel o 69 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Znamená to, že namiesto predchádzajúcich 86 000 vozidiel sa predalo len 27 000 elektromobilov. Tento prudký prepad vyvoláva otázky o budúcnosti elektromobility na starom kontinente.
Čo spôsobilo pokles záujmu?
Odborníci identifikujú viacero faktorov, ktoré prispeli k tejto situácii. Jedným z hlavných dôvodov je ukončenie štátnych dotácií na nákup elektromobilov pre firemných aj súkromných zákazníkov. Tieto finančné stimuly v minulosti výrazne podporovali predaj elektrických vozidiel. Bez nich sa elektromobily stávajú pre mnohých zákazníkov menej dostupnými, najmä ak ich ceny namiesto očakávaného poklesu naopak rastú.
Ďalším problémom je, že očakávané zlacnenie elektromobilov sa nekoná. Namiesto toho ceny stúpajú, čo odrádza potenciálnych kupujúcich. Bez finančných výhod a s vyššími nákladmi sa mnoho ľudí rozhoduje zostať pri tradičných spaľovacích motoroch.
Dopady na automobilový priemysel
Výrobcovia automobilov, ktorí investovali značné prostriedky do prechodu na elektromobilitu, teraz čelia vážnym výzvam. Volkswagen, jeden z lídrov v odvetví, priznal, že zvažuje uzavretie niektorých tovární v Nemecku kvôli slabému dopytu po elektromobiloch. Neoficiálne sa hovorí o možnom prepustení až 30 000 zamestnancov. Podobne aj spoločnosti ako BMW a Mercedes musia prehodnocovať svoje stratégie, znižovať prognózy ziskov a orientovať sa viac na výrobu hybridných vozidiel.
Hrozba sankcií a zvyšovanie cien
Nižší predaj elektromobilov môže mať pre výrobcov ďalšie negatívne dôsledky. Európska únia od 1. januára budúceho roka zavádza prísnejšie emisné normy CO2. Ak automobilky nedodržia stanovené limity, hrozia im vysoké finančné pokuty. Aby sa tomu vyhli, mali by predávať viac vozidiel s nulovými emisiami, čo je však pri súčasnom poklese dopytu problém.
V dôsledku toho môžu byť výrobcovia nútení zvýšiť ceny spaľovacích áut, aby kompenzovali nedostatok predaja elektromobilov a vyhli sa sankciám. To by mohlo viesť k celkovému zdraženiu áut pre spotrebiteľov.
Situáciu by mohli zmeniť lacnejšie elektromobily z Číny, ktoré by sprístupnili elektrické vozidlá širšiemu okruhu zákazníkov. Avšak Európska únia plánuje uvaliť sankčné clá na tieto vozidlá, pretože ich výrobu dotuje čínska vláda, čo by mohlo narušiť férovú hospodársku súťaž na európskom trhu.
Čo ďalej?
Aktuálny vývoj naznačuje, že prechod na elektromobilitu nebude taký rýchly a plynulý, ako sa pôvodne očakávalo. Bez podpory vo forme dotácií a s rastúcimi cenami elektromobilov sú zákazníci menej ochotní investovať do elektrických vozidiel. Automobilový priemysel a politici budú musieť hľadať nové spôsoby, ako motivovať spotrebiteľov a podporiť udržateľnú mobilitu.