Elektromobily sú všeobecne akceptované ako hlavná náhrada za autá so spaľovacím motorom, ktorým postupne odzváňa. Napríklad na území Európskej únie (EÚ) bude predaj nových spaľovákov zakázaný už od roku 2035. Jednotlivé automobilky sa na túto zmenu poctivo pripravujú, hoci stále dbajú na to, aby kvôli elektrifikácií nespadli do straty. Paradoxom je, že to zahŕňa aj obmedzovanie plánovanej výroby elektromobilov.
Ako informuje agentúra Reuters, ďalšia známa automobilka po novom oznámila okresanie plánovaného objemu výroby elektromobilov. Je ňou japonská Toyota.
Táto správa rozhodne bude mať nemalý vplyv na segment elektromobility, keďže Toyota figuruje ako najväčší výrobca vozidiel na svete. Ako informoval denník Motor1, zatiaľ čo nemecký Volkswagen v roku 2023 predal 9,24-milióna vozidiel, Toyote sa podarilo expedovať vyše 11-miliónov modelov. Stala sa tak najväčšou automobilkou už štvrtý rok po sebe.
Aj najväčšia automobilka si však uvedomuje, že nemôže príliš riskovať. Podobne ako ostatní hráči na trhu, aj Toyota plánuje výrazný rozmach v oblasti elektromobility. Musí to však spraviť rozumne, aby sa nevystavila riziku príliš vysokých strát.
Je nutné poznamenať, že plánované objemy výroby elektromobilov v poslednom období okresalo viacero automobiliek. Netešia sa totiž takej popularite, resp. takým predajom, v aké trh dúfal. Možných príčin je viacero. Môže medzi ne partiť stále vysoká priemerná obstarávacia cena, slabé stimuly od vlád jednotlivých štátov, ako aj nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra vo viacerých regiónoch.
Plány skresala o tretinu
Toyota pristúpila k okresaniu plánovaného objemu výroby elektromobilov na rok 2026 až o tretinu. Aktuálne vraj plánuje v danom období vyprodukovať 1-milión elektrických vozidiel. Dávnejšie pritom oznámila, že v roku 2026 chce predať okolo 1,5-milióna elektromobilov.
Toyota v oficiálnom stanovisku vysvetlila, že jej zámer vyrábať 1,5-milióna elektromobilov ročne do roku 2026 a 3,5-milióna elektromobilov ročne do roku 2030 sa nemení. Dodala však, že tieto čísla neodrážajú ciele, ale sú referečnými hodnotami pre akcionárov.
No aj okresaný plán výroby je stále veľmi ambiciózny. Obecne Toyota figuruje ako najväčšia automobilka, avšak v segmente elektromobility to neplatí. Napríklad vlani predala len okolo 104-tisíc elektrických vozidiel. pričom v súčasnosti tvoria približne 1 percento jej celosvetového objemu predaja.
S ohľadom na súčasné čísla možno predpokladať, že ak by sa objem produkcie elektromobilov dvihol na 1-milión, na celkovom vozovom parku automobilky by si pripisovali zhruba 10-percentný podiel. Doposiaľ sa Toyota zameriavala skôr na hybridné vozidlá.
Experimentuje aj s vodíkom
Napokon treba spomenúť, že spoločnosť má v rámci ekologickej osobnej dopravy nachystaný ešte minimálne jeden veľký projekt, ktorým je spolupráca s nemeckým BMW. Cieľom tejto spolupráce je posilniť práce na type pohonu, ktorý sa vo svete neteší až tak ohromnej popularite. Je ním vodík.
Hoci ide o najviac rozšírený prvok vo vsemíre, vodík ako typ pohonu doposiaľ veľmi neuspel. Bránia tomu rôzne komplikácie, ako je napríklad nedostatočná tankovacia infraštruktúra, zložitosť technológie a vysoká nákladovosť.
Spoločnosť BMW uviedla, že časom spustí sériovú výrobu auta na vodík, ktoré bude odrodou už existujúceho radu. Spoločne s Toyotou vraj potom bude pracovať nielen na osobných, ale aj úžitkových vodíkových vozidlách. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.