Tankovanie sa pre Slovákov v posledných mesiacoch stalo celkom príjemnou aktivitou, a to najmä kvôli neustále klesajúcim cenám obľúbených pohonných hmôt (PHM). Na čerpacích staniciach možno registrovať cenový pokles už od začiatku leta, čo je celkom paradox, keďže cez leto prebieha motoristická sezóna, kedy ceny PHM zvyčajne rastú. Tento rok je však iný. A čo navyše, lacnejšie tankovanie vraj stále nekončí, informuje Spravodajský portál RTVS.
Veľkoobchodné ceny pohonných látok pokračujú v poklese. Má ísť o reakciu na pokračujúci pokles cien ropy na burze. Samozrejme, táto situácia sa pretavuje aj do cenníkov slovenských čerpacích staníc, pričom inak by tomu nemalo byť ani v nasledujúcom týždni. Myslí si to Marek Nemky, analytik finančných trhov v spoločnosti XTB.
Dodáva však, že ak k poklesu dôjde, zrejme nebude ktovieako výrazný. Aj miernejšie zlacnenie je však lepšie, ako žiadne zlacnenie či zdražovanie. Slovo „ak“ je v tomto kontexte veľmi dôležité, nakoľko budúci vývoj je stále do istej miery neistý.
Súčasná volatilita podľa analytika len potvrdzuje, že obchodníci reagujú na prichádzajúce správy celkom výrazne, pričom nateraz odmietajú veriť ako súčasným monetárnym stimulom na čínskom trhu, tak aj sile kartelu OPEC+.
Nemky ďalej vysvetlil, že trh s ropou sa aktuálne zas a znova nakláňa k prebytku, čo zvyčajne znamená cenový pokles. Saudská Arábia dokonca mala upustiť od svojho pôvodného cieľa, ktorým bolo vytiahnutie ceny ropy na 100 dolárov za barel, teda 159 litrov. To môže znamenať, že OPEC+ v decembri začne priebežne uvoľňovať prísne reštrikcie na výrobu. Taktiež sa očakáva naštartovanie produkcie na území Líbye.
Pokles dopytu, a teda aj cenový pokles, je však len dočasný. Čínska vláda v tomto týždni oznámila ďalšiu vlnu finančnej podpory na posilnenie ekonomiky, pričom je evidentné, že funguje. Dopyt totiž pomaly rastie. A ako to v ekonomike chodí, čím je silnejší dopyt, tým vyššie sú ceny. Zo strany Číny má ísť dokonca o najagresívnejší balíček od čias pandémie koronavírusu.
Dobré správy pre slovenských motoristov
Súčasný vývoj na čerpacích staniciach potvrdzuje dávnejšie predpoklady, o ktorých sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze. Tomáš Boháček, analytik z 365.bank, dávnejšie predpovedal, že naftu a benzín budeme tankovať najlacnejšie od začiatku roka 2022, teda od obdobia pred začiatkom vojny na Ukrajine.
A táto predpoveď sa napokon naplnila. V 37. týždni sme prémiový Natural 98 tankovali v priemere za 1,669 eura na liter, čo predstavovalo medzitýždňové zlacnenie o necelých 5 centov. Liter Natural 95 sme tankovali v priemere za 1,477 eura, čiže o 4 centy lacnejšie. Motorová nafta vychádzala na 1,403 eura za liter, čo odrážalo zlacnenie o 2,5 centa.
Ako vyzerajú súčasné ceny?
Ako tomu bolo v 38. týždni (16. až 22. september)? Cenové rozdiely tu sú, no skutočne minimálne. Ako uvádzajú dáta Štatistického úradu Slovenskej republiky (ŠÚ SR), 95-oktánový benzín sme tankovali za rovnaké ceny ako v týždni predtým, čiže za 1,477 eura na liter. Natural 98 zdražel, a však len na 1,688 eura za liter, čiže o 0,019 eura. Motorová nafta zlacnela z 1,403 eura na 1,402 eura za liter.
Čo sa týka plynov, liter LPG zlacnel z 0,716 eura na 0,715 eura, kilogram CNG zlacnel z 1,602 eura na 1,552 eura, LNG zase zdražel z 1,692 eura na 1,705 eura za kilogram. Ceny bioLNG, vodíka a elektriny pre elektromobily ostávajú nezmenené (2,340 eur/kg, 21,6 eur/kg, 0,41 eur/kWh).
Keďže v poslednom zaznamenanom týždni boli cenové rozdiely len mierne, stále platí, že medziročne sme tankovali lacnejšie o viac ako 10 percent. Konkrétne motorová nafta bola lacnejšia až o 17 percent, priemerná cena 98-oktánového benzínu bola nižšia o 13,9 percenta a Natural 95 bol lacnejší o 13,7 percenta. Žiaľ, pri plynoch je situácia opačná – LPG bol medziročne vyššie o 2,3 percenta, CNG o 0,1 percenta.