Život na Slovensku nie je zrovna najlacnejší. Práveže sa zdá, že všetko dôležité okolo nás akosi deň za dňom zdražuje. V posledných týždňoch sú jednou z mála výnimiek pohonné hmoty, ktoré klesajú na niekoľkomesačné minimá. No čo napríklad také potraviny alebo bývanie? To už je o inom.
Štát nám sľubuje lacnejšie potraviny už veľmi dlhú dobu. A vraj už budúci rok sa dočkáme nástroja, ktorý ich konečne prinesie. Hovoríme o novej webovej stránke, ktorá bude porovnávať ceny potravín jednotlivých reťazcov. Vďaka tomu budú zákazníci vždy vedieť, kde nakúpia najlacnejšie. No ako informuje Spravodajský portál RTVS, nie každý je toho názoru, že tento nástroj bude mať pozitívny, alebo vôbec nejaký efekt.
Nový web má poskytovať rýchle a jednoduché porovnanie cien obchodných reťazcov, ktoré vystupujú na našom trhu a predávajú potraviny. Dajme tomu, že ak sa budete chystať na veľký nákup mäsa, jednoducho otvoríte štátny web, pozriete si, ktorý obchod ponúka najlepšie zľavy na mäso, a následne sa doň vydáte. Na papieri to znie naozaj lákavo, no v praxi to môže byť úplne inak.
Skôr záťaž, než prínos
Niektorí odborníci prechovávajú skeptickejší postoj. Do tejto skupiny patrí aj Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu. Hoci uznáva, že cieľ webu je ušľachtilý, nie je si úplne istý jeho dosahom na verejnosť a ani tým, či web skutočne prinesie to, čo od neho štát očakáva. Svoje obavy odôvodňuje napríklad tým, že web bude pre obchodné reťazce znamenať nielen vyššiu administratívnu záťaž, ale aj vyššie administratívne náklady.
Stále však nie je isté, akej nátury bude finálne technické riešenie. Ladislav Kamenický (Smer-SD), minister financií, videl vhodné riešenie v kúpe porovnávacieho systému od susedného Maďarska. Tu totiž majú „porovnávač“ cien zavedený už dlhšiu, pričom funguje celkom efektívne.
Krajčovič vysvetlil, že v Maďarsku sú obchodné siete, ktoré sa dokázali automatizovane napojiť na štátny porovnávač cien. Vďaka automatizácii potom môže veľmi jednoducho prebiehať pravidelná aktualizácia cien, teda do tohto procesu nemusí nijak zasahovať personál daných obchodov. Potom sú tu ale aj také obchodné siete, ktoré musia potrebné informácie do systému vkladať manuálne.
Rezort financií podotýka, že podobá služba s týmto účelom na Slovensku už existuje, a to celkom dlho. Odkazuje napríklad na zverejňovanie cien na rôznych platformách či v letákoch. Krajčovič s týmto tvrdením nesúhlasí. Ide totiž skôr o marketingovú propagáciu, ktorú si každý obchod zabezpečuje sám za seba. Nový web bude štátny, a teda pôjde o ekvivalent porovnávacej reklamy, ktorá je na Slovensku vzácna.
Otázny efekt
Zo štatistického hľadiska však web zrejme lacnejšie potraviny neprinesie. Neexistuje totiž žiadna korelácia, ktorá by k tomu mohla viesť. Pôjde však o zásadnú pomoc pre tých spotrebiteľov, ktorí chcú vždy nakupovať čo najlacnejšie a najvýhodnejšie. Prínos to teda bude najmä pre vrstvy s nižším disponibilným príjmom.
Podrobnejšie sme vás o očakávanej funkcionalite stránky informovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.