Pozícia čínskych elektromobilov vo svete sa začína výrazne komplikovať. Nie je tomu tak dávno, čo Európska únia (EÚ) uvalila vyššie clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel, pričom podobný krok zvažovali aj Spojené štáty americké (USA). Tie dokonca uvažovali, že clá dvihnú až na 100 percent. Teraz však spoza Atlantiku prichádza ešte radikálnejšie riešenie, píše agentúra Reuters.
Americký rezort obchodu totiž v pondelok navrhol, aby bol v tzv. prepojených vozidlách, pod ktoré spadajú aj elektromobily, zakázaný ako čínsky hardvér, tak aj čínsky softvér. Viacerých asi veľmi neprekvapí, že ministerstvo toto rozhodnutie opodstatnilo obavami o bezpečnosť. Tento argument totiž USA v súvislosti so zákazom čínskych technológií použili už mnohokrát
Pochopiteľne, nové obmedzenie by znamenalo koniec vozidiel čínskej výroby na amerických cestách. Okrem toho by donútilo nielen amerických výrobcov k vyradeniu čínskeho hardvéru a softvéru zo svojich vozidiel, ktoré ponúkajú na predaj v USA. Napokon by obmedzenie zabránilo aj testovaniu čínskych autonómnych vozidiel.
Vraj zbierajú údaje a hrozí diaľková manipulácia
Pokiaľ ide o zmienené obavy o bezpečnosť, vláda sa domnieva, že by čínski producenti vozidiel mohli tajne zbierať a zaznamenávať citlivé údaje ako o vodičoch, tak aj o americkej infraštruktúre. Obavy potom má aj kvôli možnosti diaľkovej manipulácie zo zahraničia, a to konkrétne pri vozidlách, ktoré sú pripojené k internetu a sú vybavené navigačným systémom.
Gina Raimondová, americká ministerka obchodu, uviedla, že keď zahraniční „protivníci“ vytvoria softvér pre vozidlo, môžu ho použiť na sledovanie a diaľkovo ovládať, čo predstavuje hrozbu pre súkromie a bezpečnosť amerických vodičov. Dodala, že v extrémnej situácii by zahraničný protivník mohol vypnúť alebo prevziať kontrolu nad všetkými svojimi vozidlami v USA a napríklad spôsobovať dopravné nehody či blokovať cesty.
Stojí za zmienku, že zo strany USA ide viac-menej o preventívne opatrenie, keďže sa sem dováža celkom málo čínskych áut. Podľa Raimondovej sa však rezort obchodu rozhodol konať skôr, než sa dodávatelia, výrobcovia a komponenty s väzbami na Čínu alebo Rusko stanú bežnou vecou v americkom automobilovom sektore.
Jake Sullivan, poradca Bieleho domu v oblasti národnej bezpečnosti, poznamenal, že vedenie USA má dostatok dôkazov o tom, že Čína cielene umiestňuje malvér do kritickej americkej infraštruktúry. Taktiež podotkol, že s potenciálne miliónmi vozidiel na cestách riziko narušenia a sabotáže dramaticky rastie.
Účinnosť od roku 2027
Pokiaľ ide o pôsobnosť zákazu, v rámci softvéru by sa mal vzťahovať na všetky dotknuté čínske vozidlá od modelového roku 2027, v rámci softvéru by mal byť účinný od modelového roku 2029 alebo 2030. Účinný by nebol v prípade vozidiel určených na poľnohospodárske alebo banské účely, čiže vozidiel, ktoré sa nepremávajú po verejných komunikáciách. A poniektorí čínski výrobcovia automobilov vraj budú môcť získať akési výnimky.
Je dôležité poznamenať, že všetko uvedené je zatiaľ len predmetom návrhu. Momentálne americký rezort obchodu poskytuje verejnosti 30-dňovú lehotu, počas ktorej môžu k návrhu vzniesť pripomienky. Aktuálne je v pláne návrh dokončiť do 20. januára.