Apple 9. septembra oficiálne uviedol na trh najnovšiu generáciu svojich vlajkových smartfónov. Opäť sme sa dočkali odhalenia štyroch modelov, a síce iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16 Pro a iPhone 16 Pro Max. Pochopiteľne, viacero vylepšení gigant rezervoval pre dva vyššie, resp. drahšie modely. Tie základné síce taktiež priniesli určité inovácie, no na jednu kľúčovú oblasť sa opäť akosi pozabudlo. Je ňou displej.
Upozornil na to server Android Central, ktorý poznamenal, že základný iPhone 16 má horší displej ako viacero telefónov za zlomok ceny. A keď som sa nad tým tak zamyslel, má pravdu. Mne osobne prešlo rukami viacero cenovo dostupnejších telefónov, ktoré ponúkali oveľa kvalitnejšie či schopnejšie panely, než aký má čerstvá vlajka od Apple.
Pokiaľ ide o technické parametre, iPhone 16 je z prednej strany pokrytý 6,1-palcovým Super Retina XDR OLED displejom, ktorý podporuje HDR10 a Dolby Vision. Rátať potom možno aj s typickou svietivosťou 1 000 nitov a vyššou svietivosťou 2 000 nitov. Rozlíšenie činí 1 179 x 2 556 pixelov, čo v prepočte vychádza na 460 pixelov na palec (ppi).
Hlavným problémom je obnovovacia frekvencia. Apple už dlhšie čelí kritike kvôli tomu, že základné modely iPhone napriek svojim nemalým cenám neponúkali displeje s vyššou obnovovacou frekvenciou ako 60 Hz. A žiaľ, inak tomu nie je ani tento rok. iPhone 16, resp. iPhone 16 Plus, je vôbec najdrahší telefón na trhu, ktorého displej podporuje len základnú obnovovaciu frekvenciu.
Veď im to nebude chýbať…
Apple zrejme znovu stavil na benefit nevedomosti svojich zákazníkov, teda konkrétne tej skupiny zákazníkov, ktorá kupuje len základné modely iPhone. Očividne predpokladá, že títo používatelia nikdy na vlastnej koži neokúsili výhody plynulejšej obnovovacej frekvencie, a teda im na novinkách nebude chýbať. Tento prístup však nie je úplne fér.
Keď platíte za telefón od 949 eur vyššie (čo je cena základnej konfigurácie iPhone 16), očakávate prémiové parametre v každom smere. Predsa len ide o cenu, ktorá už je hodná vlajkového statusu. Apple však prechováva iný názor – ak chcete to najlepšie z najlepšieho, potrebujete zaplatiť aspoň 1 199 eur, čo je zase cena základnej konfigurácie iPhone 16 Pro. Podotýkame však, že táto konfigurácia zahŕňa iba 128 GB úložiska, čo na dnešné pomery nie je zrovna veľa. Mnohí tak nepochybne siahnu po vyšších, a teda drahších prevedeniach.
Zahanbia ho aj telefóny za zlomok ceny
iPhone 16, hoci stojí takmer 1 000 eur, stále ponúka zákazníkom iba základnú obnovovaciu frekvenciu. To už samo o sebe znamená, že má slabší displej, než kopa oveľa lacnejších telefónov. Apple skutočne nemôže absenciu vyššej obnovovacej frekvencie argumentovať vysokými nákladmi, keďže už viaceré telefón s cenou okolo či dokonca pod 200 eur majú plynulejšie displeje.
Exemplárnym príkladom je Xiaomi Redmi Note 13. Tento telefón aktuálne stojí len okolo 180 eur. Napriek tomu však ponúka 6,67-palcový AMOLED displej s rozlíšením 1 080 x 2 400 pixelov a obnovovacou frekvenciou 120 Hz. Hustota pixelov je síce nižšia (395 ppi), rovnako ako maximálna svietivosť, no tieto ústupky rozhodne nie sú v priamej úmere s cenou. A aby toho nebolo málo, displej Redmi Note 13 má 10-bitovú farebnú hĺbku, čo znamená, že dokáže zobraziť viac ako 1-miliardu farieb.
To však stále nie je všetko. iPhone 16 nepríjemne prekvapuje aj frekvenciou stmievania, ktorá činí len 480 Hz. Aj v tomto smere ho prekonáva kopa lacnejších telefónov, vrátane nedávno predstaveného CMF Phone 1, cenovo dostupného modelu z dielne dcérskej firmy Nothing. Tento kúsok u českých susedov stojí len 5 199 korún, čo v prepočte vychádza na zhruba 207 eur. iPhone 16 pritom prekonáva nielen v rámci obnovovacej frekvencie, ale aj v rámci stmievania, ktoré dosahuje frekvenciu 960 Hz.
Nie obmedzenie, ale motivácia
Je celkom pozoruhodné, že Apple aj po toľkých rokoch stále vybavuje svoje základné vlajkové lode displejmi s obnovovacou frekvenciou len 60 Hz. Za tú cenu by frekvencia mohla dosahovať aspoň tých 90 Hz. Kalifornský gigant však zrejme chce týmto obmedzení motivovať ľudí k tomu, aby si radšej priplatili a kúpili si jeden z drahších modelov, čiže iPhone 16 Pro alebo iPhone 16 Pro Max.
Naznačuje to aj jeho podnikateľský model. Viacero iných výrobcov sa spolieha na menšie výnosy z väčšieho objemu predaja, než na väčšie výnosy z menšieho objemu predaja. Apple generujú najväčšie tržby predovšetkým „Pro“ modely, a teda sa niet čo čudovať, že zákazníkov tlačí k tomu, aby si kúpili skôr tie.
To taktiež aspoň sčasti vysvetľuje, prečo je priepasť medzi lacnejšími a drahšími dvojicami iPhonov z roka na rok väčšia a hlbšia. Dnes majú základné modely slabšie procesory, menší počet fotoaparátov s nižším výkonom, pomalšie displeje, ako aj pomerne zastaraný dizajn. Je to smutné, no keďže ľudia očividne základné modely aj napriek tomu kupujú, Apple svoju stratégiu zrejme len-tak skoro nezmení.