Svet automobilového priemyslu v poslednom období nie je bohatý len na dobré správy. Svoje by o tom vedelo povedať Nemecko, najsilnejšia európska ekonomika a zároveň automobilová veľmoc tohto regiónu. Tu sa totiž automobilový priemysel potýka s vážnymi problémami, ktoré nie a nie vyriešiť. Situácia má byť dokonca natoľko vážna, že sa začali viesť krízové rozhovory, informuje denník Teraz.sk.
Väčšina problémov nemeckého automobilového priemyslu má plynúť zo slabého dopytu z Číny. A žiaľ, nezdá sa, že by sa to malo v blízkej dobe zmeniť. S touto nepotešujúcou informáciou pôvodne prišiel priamo Robert Habeck, minister hospodárstva. Berlín má preto aktuálne zvažovať rôzne možnosti, ako podporiť rast automobilového priemyslu.
Podľa Habecka situáciu Nemecka ako proexportne orientovanej ekonomiky komplikuje predovšetkým slabá globálna ekonomika. Uviedol to v nadväznosti na rokovania, ktorého sa zúčastnili zástupcovia automobilového priemyslu, a počas ktorého sa hovorilo o štrukturálnych výzvach v súvislosti s prechodom na elektrický pohon, resp. elektrické vozidlá.
Problémy nemeckého automobilového priemyslu sa majú prejavovať na viacerých kľúčových frontoch. Týkajú sa napríklad vysokých výrobných nákladov, ako aj zmieneného prechodu na elektromobily, ale aj slabnúceho dopytu zo strany Číny.
Najviac sa trápi Volkswagen
Ako sme avizovali v našom dávnejšom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze, vážnosť situácie sa najviac prejavuje na stave koncenu Volkswagen. Ten začiatkom tohto mesiaca oznámil, že skúma rôzne spôsoby, akými by mohol čo najskôr a čo najviac znížiť náklady. V rámci tohto procesu bolo po prvýkrát v 87-ročnej histórii podniku rozhodnuté o zatvorení poniektorých nemeckých závodov. Automobilka vraj taktiež žiadala dotácie, ktoré by jej pomohli preklenúť klesajúci dopyt po elektromobiloch. Oliver Blume, generálny riaditeľ Volkswagenu, skonštatoval, že existuje šanca rýchlej pomoci pre priemysel.
V tomto bode môžeme premostiť späť k zmieneným rokovaniam, ktorých sa okrem ministra Habecka zúčastnili aj zástupcovia automobiliek, významných dodávateľov, združenia automobilového priemyslu VDA a odborov. Volkswagen údajne žiadal vládu, aby obyvateľom poskytla dotácie na nákup elektrických vozidiel vo výške 4 000 eur, ak aj výrobca poskytne zľavu vo výške 2 000 eur. Minister sa neskôr odmietol vyjadriť na adresu možných dotácií, pričom zdôraznil potrebu dlhodobého plánovania. Taktiež varoval pred rýchlymi riešeniami, ktoré v krátkodobom časovom horizonte síce pomôžu oživiť trh, avšak po ich skončení predaj opäť klesne.
A to stále nie je všetko. Dôležitou otázkou je aj regulácia oxidu uhličitého (CO2) v Európe, na čo poukázal Ola Kallenius, generálny riaditeľ automobilky Mercedes-Benz, pre finančný denník Handelsblatt. Habeck uviedol, že sa diskutovalo o možnosti predloženia návrhu na revíziu emisných noriem Európskej únie (EÚ), avšak nateraz vraj nemôže nič sľúbiť.
Potreba čo najrýchlejšieho a čo najefektívnejšieho riešenia je však evidentná. Aj Mercedes a BMW v priebehu posledných týždňov pristúpili k zníženiu svojich prognóz ohľadne príjmov. Aj v týchto prípadoch má byť (čiastočne) na vine slabý predaj, resp. dopyt na území Číny.
Pod tento pre Nemecko negatívny trend na čínskom trhu sa vo veľkej miere podpisujú štedré dotácie tamojšej vlády. Čínski výrobcovia vďaka nim dokázali prejsť na elektrické vozidlá rýchlejším tempom.