Európska únia sa pripravuje na kľúčové hlasovanie, ktoré by mohlo viesť k zavedeniu konečných ciel na elektrické vozidlá dovážané z Číny. Hlasovanie je naplánované na 25. septembra a jeho výsledok môže výrazne ovplyvniť automobilový trh v EÚ aj vzťahy s Čínou. Aby boli clá schválené, nesmie proti nim hlasovať kvalifikovaná väčšina členských štátov, čo predstavuje 15 krajín zastupujúcich 65 % populácie EÚ.
Navrhované clá by sa mohli pohybovať až do výšky 36,3 % pre čínske automobilky, ktoré nespolupracujú s Európskou komisiou pri prebiehajúcom vyšetrovaní. Medzi tieto spoločnosti patrí napríklad SAIC Motor. Pre ďalšie firmy, ako sú BYD a Geely (materská spoločnosť Volvo), sú navrhnuté sadzby 17 % a 19,3 %. Tieto clá by boli nad rámec súčasného 10 % štandardného dovozného cla na automobily v EÚ.
Podľa zdrojov by sa tieto sadzby mohli ešte mierne znížiť pred konečným schválením. Tesla by napríklad čelila clám tesne pod 8 % plus základné clo, ak dováža vozidlá z Číny.
Mali by sme sa obávať?
Európska komisia začala vyšetrovať čínskych výrobcov elektromobilov pre podozrenie z nespravodlivého profitovania zo štátnych dotácií a zaplavovania európskeho trhu nadmernou produkciou. V reakcii na to Čína spustila vlastné vyšetrovanie dovozu niektorých európskych produktov, vrátane brandy, mliečnych výrobkov a bravčového mäsa.
Čína a EÚ sa snažia nájsť alternatívy k zavádzaniu ciel, ale zatiaľ bez úspechu. EÚ trvá na tom, že akékoľvek riešenie musí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie a musí riešiť základné problémy, ktoré identifikovala.
Nemci a Španieli sú proti
Niektoré členské štáty, ako Nemecko a Španielsko, vyjadrujú obavy z možných negatívnych dôsledkov zavedenia ciel. Nemecký automobilový priemysel, vrátane spoločností ako Volkswagen a BMW, by mohol byť výrazne zasiahnutý odvetnými opatreniami Číny, keďže v roku 2022 predali na čínskom trhu spoločne 4,6 milióna vozidiel.
Španielsko, ako druhý najväčší výrobca automobilov v EÚ, sa snaží prilákať čínske investície do svojho sektora elektrických vozidiel. Premiér Pedro Sánchez počas svojej návštevy Číny naznačil, že krajina by mohla prehodnotiť svoj postoj k navrhovaným clám.
Obe krajiny tlačia na Brusel, aby našiel alternatívne riešenia, ktoré by neohrozili ich ekonomické záujmy a obchodné vzťahy s Čínou.
Diplomatické úsilie pokračuje
Čínsky minister obchodu Wang Wentao má v najbližších dňoch navštíviť Európu, kde sa stretne s eurokomisárom pre obchod Valdisom Dombrovskisom. Cieľom je nájsť kompromisné riešenie, ktoré by predišlo obchodnej vojne medzi EÚ a Čínou.
Čína označuje navrhované opatrenia EÚ za protekcionistické a pohrozila zavedením vlastných ciel na rôzne európske produkty. Zároveň však vyjadruje ochotu rokovať a nájsť riešenie, ktoré by vyriešilo spory komplexne.
Hlasovanie o zavedení ciel na čínske elektromobily rozdeľuje členské štáty EÚ a vyvoláva napätie v obchodných vzťahoch s Čínou. Výsledok hlasovania môže mať ďalekosiahle dôsledky pre európsky automobilový priemysel aj pre spotrebiteľov. V najbližších dňoch budú prebiehať intenzívne rokovania s cieľom nájsť riešenie prijateľné pre obe strany.