Európska únia zaviedla nové pravidlá, ktoré umožňujú zbierať údaje o spotrebe paliva a energie z vozidiel vyrobených po roku 2021. Tento systém, známy ako OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter), je navrhnutý na monitorovanie spotreby paliva a emisií CO2. Výrobcovia sú povinní tieto údaje zhromažďovať a pravidelne odovzdávať Európskej agentúre pre životné prostredie (EEA), ktorá je podriadená Európskej komisii.
Cieľom tohto systému je podporiť znižovanie emisií a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Špeciálny dôraz sa kladie na plug-in hybridné vozidlá, ktoré v oficiálnych testoch vykazujú veľmi nízku spotrebu, ale v reálnych podmienkach môžu ich majitelia jazdiť s oveľa vyššou spotrebou, najmä ak auto pravidelne nenabíjajú.
Naozaj to pomôže zlepšiť ovzdušie?
Monitorovanie zahŕňa celý rad údajov. V prípade bežných áut so spaľovacím motorom sa sleduje celková spotreba paliva, prejdená vzdialenosť a priemerná rýchlosť. Pri hybridoch sú zbierané aj údaje o spotrebe v rôznych režimoch, ako je jazda na elektrinu alebo dobíjanie batérie, a celková dodaná energia z elektrickej siete.
Čo všetko sleudje systém OBFCM
Pre bežné autá so spaľovacím motorom sa sleduje:
- Celková spotreba paliva (za celú dobu životnosti) v litroch
- Celková ujetá vzdialenosť (za celú dobu životnosti) v kilometroch
- Priemerná rýchlosť vozidla v km/h
Pre hybridy sa sledujú:
- Celková spotreba paliva v litroch
- Celková spotreba paliva v režime vybíjania batérie v litroch
- Celková spotreba paliva v režime dobíjania, ktoré môže zvoliť vodič, v litroch
- Celková ujetá vzdialenosť v režime vybíjania batérie s vypnutým motorom v kilometroch
- Celková ujetá vzdialenosť v režime vybíjania batérie so zapnutým motorom v kilometroch
- Celková ujetá vzdialenosť v režime dobíjania v kilometroch
- Celková energia dodaná do batérie zo siete v kWh
Majitelia vozidiel majú možnosť odmietnuť zdieľanie týchto údajov so servisom pri návšteve servisu alebo kúpe auta, čím zabránia odosielaniu dát Európskej komisii.
Hoci sú tieto údaje oficiálne anonymizované, systém používa aj identifikačné číslo vozidla (VIN), čo znamená, že každý záznam môže byť priradený ku konkrétnemu autu. Majitelia vozidiel však majú možnosť odmietnuť zdieľanie týchto údajov so servisom, čím sa môžu vyhnúť tomu, aby boli ich informácie odosielané.
Zavedenie týchto pravidiel vyvolalo diskusie. Kritici upozorňujú, že zber údajov sa zameriava predovšetkým na vozidlá so spaľovacím motorom a hybridy, zatiaľ čo elektromobily nie sú rovnako sledované, aj keď aj tie môžu mať reálnu spotrebu vyššiu ako deklarovanú.