Elon Musk je známy vďaka mnohým ohromným úspechom. Stojí za úspešnou automobilkou Tesla, ako aj za sociálnou sieťou X, ako aj čipom, ktorý umožňuje ochrnutým ľuďom ovládať počítač len za pomoci svojej mysle. A to stále nie je všetko. Na konte úspechov má aj spoločnosť SpaceX, ktorá sa zameriava na produkciu vesmírnych rakiet a kozmické výpravy. A práve pre túto firmu vytýčil vizionár pomerne ambiciózny plán, píše Business Insider.
Plán sa týka dopravenia prvých ľudí na povrch Marsu. Táto planéta je dlhoročným predmetom záujmu nielen Elona Muska, ale aj NASA a iných vesmírnych organizácií. Špekuluje sa totiž, že na nej kedysi mohol existovať život. Doposiaľ sa však po nej nikto neprešiel osobne. Nateraz je ju možné skúmať len prostredníctvom špeciálne navrhnutých zariadení, teda sond a roverov.
Musk očividne verí tomu, že Mars môže byť nielen planétou, ktorá kedysi hostila život, ale aj planétou, ktorá má prostriedky na to hostiť ďalší život. V nedávnom príspevku na X uviedol, že SpaceX plánuje v roku 2026 vyslať smerom k Marsu približne päť lodí Starship bez ľudskej posádky. V závislosti od toho, či a ako budú tieto misie úspešné, sa bude plánovať vyslanie rakiet s ľudskou posádkou. Plánuje, že ak misie nebudú až tak úspešné, ľudí na Mars vyšle o štyri roky neskôr. Ak budú úspešné mimoriadne, môže sa tak stať už o dva roky neskôr.
To znamená, že v prípade mimoriadneho úspechu misií stanovených na rok 2026 sa môžu prví ľudia vydať na Mars už v roku 2028. V ostatných scenároch by mala prvá posádka odštartovať v roku 2030.
Optimistický plán
Stojí za zmienku, že toto nie je prvýkrát, čo Musk plánuje výpravu na Mars. Ešte v roku 2016 v rámci prejavu v Mexiku uviedol, že pilotované misie zahŕňajúce červenú planétu sa začnú realizovať v roku 2022. Tak sa ale nestalo. Na rozdiel od tej doby však SpaceX teraz pravidelne dopravuje astronautov napríklad na obežnú dráhu Zeme. Dokonca už došlo aj k úspešnému testu masívnej lodi Starship. Práve tá by mala poslúžiť na realizovanie prvej výpravy na Mars.
Odborníci si však aj napriek tomu misia, že nový časový plán je stále celom ambiciózny a možno aj trochu príliš optimistický. Na druhú stranu ale povedali, že je v súlade s metódou spoločnosti stanovovať ambiciózne ciele, ktoré poháňajú priemysel smerom vpred, aj keď sa ich nepodarí dosiahnuť.
Philip Metzger, bývalý vedec NASA a profesor planetárnej vedy na University of Central Florida, si myslí, že sme ešte nikdy neboli tak blízko k vyslaniu ľudí na Mars. Je toho názoru, že Muskov časový plán je mierne optimistický, hoci uznáva, že stojíme na prahu novej éry.
Hlavnou výzvou pre akúkoľvek misiu na Mars, a teda aj pre Muskove plány, je načasovanie. Tieto misie je totiž najvhodnejšie realizovať vtedy, keď sú k sebe Mars a Zem najbližšie. V tejto pozícii sa planéty ocitajú približne každých 26 mesiacov. Logicky, čím bližšie sa planéty nachádzajú, tým kratšie trvá výprava, čo znamená menej rizík a menej spotrebovaného paliva, a teda aj nižšie náklady.
Samozrejme, pred finálnou výpravou bude Musk musieť vyriešiť aj iné otázky. V súčasnosti vybraná Starship spotrebuje väčšinu paliva na to, aby sa dostala na obežnú dráhu, čo znamená, že vo vesmíre bude musieť doplniť palivo. Metzger odhadol, že palivo bude vo vesmíre potrebné doplniť až štyrikrát, čo znamená, že SpaceX ešte musí významne zdokonaliť technológie dokovania a prenosu paliva medzi dvoma kozmickými loďami.
Späť k časovému obmedzeniu, Peter Hague, inžinier vedeckého softvéru, v príspevku na X napísal, že SpaceX chce vybrať raketu triedy Saturn V a do dvoch rokoch zvýšiť frekventovanosť jej letov zo štvrťročných intervalov na týždňové intervaly. Vraj nepochybuje o tom, že v uvedenom časovom horizonte, teda v roku 2030, bude možné letieť k Marsu. Myslí si ale, že nebude reálne dosiahnuť vytýčený cieľ. Dospel k záveru, že oveľa reálnejším časovým obdobím sú roky 2031 až 2033.
Problémom môže byť aj súhlas úradov
Poukázal potom na ďalšie prekážky, ktoré SpaceX bude musieť preklenúť. Poznamenal, že väčšie komplikácie môžu predstavovať skôr regulačné úrady. Štart misie, ktorá dostane ľudí na Mars, totiž bude musieť odobriť Federálny úrad pre letectvo (FAA). Tento úrad však nie je zvyknutý pracovať tak rýchlym tempom, takže bude náročné ho presvedčiť.
Stojí pritom za zmienku, že Musk a FAA nemajú zrovna najlepšie vzťahy. Vizionár kritizoval FAA napríklad za navrhovanú pokutu vo výške 633-tisíc amerických dolárov a regulačné omeškania, v dôsledku ktorých bol jeden štart posunutý až o dva mesiace. V príspevku na X varoval, že ak sa niečo také bude opakovať, ľudstvo na Mars nedostaneme nikdy.